Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ROKOKO
barokní literatura (některé příznačné rysy)
Je třeba od sebe rozpoznávat literaturu duchovního a mystického charakteru (zvláště katolickou), k níž se vztahuje většina níže uvedených
charakteristických rysů, a literaturu, která je psána v mnoha evropských zemích především na konci 16. a na počátku 17. století a jež
postrádá náboženský rozměr. Je to literatura, v níž se přebujelé vyjadřování a až artistické zacházení s jazykem staly prioritní záležitostí –
tyto manýristické tendence se většinou staly jen formálními experimenty které byly zcela odtrženy od reality. Naštěstí další vývoj v
literatuře se od takovýchto tendencí distancoval a ony samy se dostaly do slepé uličky. Příznačné je, že tento typ literatury se projevil
zejména v zemích, kde se nehovoří o „čistém“ baroku, ale spíše o barokním klasicismu (proto také tak častá inspirace v antice a spjatost
s aristokratickými kruhy někdy se dokonce užívá pojmu panské baroko).
•
Autoři se často obracejí k nadosobním a nadpozemským silám i hodnotám -.díla měla až mystický charakter.
•
Barokní poetika je charakteristická svou zvýšenou smyslovostí (senzualitou) - citovost, vášnivost, někdy je text vybičován až k
náboženské extázi.
•
Malebnost, iluzionismus, záliba v bohatých metaforách a přirovnáních, nejrůznější efekty, složitá symbolika, téměř naturalistické záběry
detailů, dramatické napětí, ostré kontrasty.
•
S tím také souvisí časté užívání typických figur barokní poezie - zejména antiteze (protiklad) a hyperboly (nadsázky).
•
A nyní ještě jednou pro naše zapamatování - všimněme si, jak jsou atributy barokní literatury shodné s atributy dejme tomu výtvarného
díla. Pouze místo písma vládl umělec štětcem.
konkrétní projevy barokní literatury v Evropě
Barokní literatura měla v různých zemích své charakteristické rysy, dokonce se v těchto zemích různě označovala. Pouze pro základní orientaci
lze uvést následující podoby barokní literatury, jež měly jednoho společného jmenovatele - květnatost mluvy.
GÓNGORISMUS (typické pro Španělsko) - jedna z hlavních tendencí španělské barokní poezie, jež byla charakteristická neologismy,
neobvyklými slovními spojeními, záměrnou komplikovaností a nejasností, bohatým ornamentálním stylem a zejména přebujelostí metafor.
Přínosem góngorismu bylo obohacení a vytříbení básnického jazyka a zvýšení estetické účinnosti. Tematicky čerpal góngorismus především z
antické historie a mytologie. Zcela zřejmý byl vliv na jiné evropské literatury (Itálie, Anglie apod.).
představitelé - Louis de GÓNGORA v Argote - básnická skladba Samota (dle tohoto spisovatele je pojmenován celý styl).
MARINISNIUS (typické pro Itálii) - vyumělkovaný styl italské barokní literatury, jehož cílem bylo překvapovat neobvyklými obrazy a
figurami, různými alegorickými konstrukcemi, nabubřelými frázemi, epitety, gradacemi, slovními hříčkami apod. Tento únik od reality do říše
bravurní techniky a fantazie se stal velice rychle povrchní a prázdnou rétorikou - ostatně, ani jinak skončit nemohl. Tematicky čerpal marinismus
z antické mytologie a lyrika byla převážně milostně laděná. Ještě v 17. století byl v samotné Itálii zahájen boj proti tomuto typu literární tvorby,
ale i tak dokázal ovlivnit preciózní literaturu ve Francii a dokonce i některé české pobělohorské autory (V. J. Rosa).
V odborné literatuře se můžeme místo pojmu marinismus setkat s pojmem secentismus - jedná se o synonymní pojmenování (italsky
secento = šest set, označení pro 17. století).
představitelé - Giambattista MARINA - autor rozsáhlé básnické skladby Adonis (dle tohoto spisovatele je pojmenován celý styl).
LITERATURA PRECIÓZNÍ (typické pro Francii) - literatura šlechtických salónů 17. století, která se místo zobrazení reálné skutečnosti
upnula k zvláštní eleganci literárního stylu. Pro preciózní literaturu je charakteristická vyumělkovanost a strojenost (ostatně franc. slovo
précieux přesně toto znamená). Parafráze, metafory a přirovnání se staly tak oblíbenými, že se reálné věci přestaly nazývat pravými jmény a i
ty nejbanálnější myšlenky se vyjadřovaly neúměrným vzrušením a patosem. Tomuto časem úpadkovému stylu nezasvěcený člověk vůbec
nerozuměl. Preciózní „duchaplné" plácání francouzské aristokracie se ve svých salónech zabývalo vším možným - situací na dvoře, literárními
novinkami, otázkami gramatiky, láskou, kultem dámy apod. Zároveň šlo o to, kdo bude nejobratnější, nejvtipnější, nejoduševnělejší. Nejvíce
se preciózní styl projevil v poezii (hlavně drobnější útvary) a v próze.
Mělo by se rovněž připomenout, že preciózní literatura měla feministický charakter - vždyť i hlavními aktérkami byly ženy, tzv. preciózky,
milující duchaplnou konverzaci.
představitelé - nejvíce ve Francii proslula „modrá komnata" Madame de Rambouillet, kde se scházela aristokratická i umělecká smetánka
doby. Mezi typickými preciózními autory vynikl zejména básník Vincent VOITURE.
ALAMODOVÁ POEZIE - jedná se o tendenci v milostné poezii 17. století, jež se projevila zejména v částech Německa sousedících s Francií.
Tato poezie si libovala v hojném užívání románských slov a galantních obratů. Jazyk je barokně deformovaný, snaží se o co nejjemnější
vyjadřování.