Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Zejména v přírodních vědách se naši humanisté nemusí v porovnání s Evropou stydět, a tak vznikala díla, která i dnes zasluhují

obdiv.
Tadeáš HÁJEK Z HÁJKU (zemřel 1600) - lékař, matematik a astronom evropského formátu, díky němu vyšel překlad legendárního
herbáře Itala P. Matthioliho. Tím přispěl Hájek k vytvoření české botanické terminologie.
Jan JESSENIUS (zemřel 1621) - Slovák, lékař, filozof, provedl v Praze jako vůbec první u nás veřejnou pitvu. Psal hlavně spisy z
anatomie.

další literatura období humanismu
Frantova práva
- prozaická satira, sžíravá kritika všech dobových problémů. Autorem je údajně plzeňský lékař Jan Franta. Text je
vlastně soubor cechovních předpisů, které jsou oživeny parodiemi a humornými příběhy. Všechna ponaučení a všechny rady jsou ve
Frantových právech ironické - přikazuje se v nich totiž pravý opak toho, co se sluší a patří. Zvláště populární byly předpisy cechu
pijanského a rošťáckého.
V parodických a satirických skladbách bylo tehdy častým zvykem doporučovat opak toho, co přikazuje slušný mrav. Známý
je například text ,,doktor Grobian", který učí, jak se „chovat" ve společnosti u stolu.
Historie o bratru Janu Palečkovi - proslulé příběhy šaška krále Jiřího z Poděbrad patřily k oblíbené četbě, stejně jako například
Ezopovy bajky či příběhy o Enšpíglovi.
knížky lidové čtení - takto byly označovány drobné příběhy, které měly funkci zábavné prózy (například o Faustovi, Jiříkovo viděni.
Grizelda).
interludia - krátké frašky, které byly předváděny mezi jednotlivými výstupy vážných her (například Polapená nevěra).

slovníček pojmů
filipika
= polemický spis, označení pochází z antiky, kdy řečník Démosthenes hovořil proti dobyvateli Filipovi Makedonskému. Od té
doby se říká plamenným, útočným veřejným projevům filipiky.
kancionál - sborník systematicky uspořádaných kostelních písní s notací, liturgický zpěvník.
misomusové - nepřátelé múz, tj. umění a vědy.

BAROKO V EVROPĚ

Baroko je pro mnohé vůbec nejkrásnější a nejúchvatnější etapou v historii umění jiní baroko odsuzují pro jeho vnější projevy i

proto si mnozí studenti pamatují ze školy pouze to, že baroko je přeplácané a prdelaté". Bez ohledu na individuální sympatie či antipatie
musíme hned v úvodu jasně říci, že snad žádný umělecký směr neovlivnil všechny oblasti společenského života tak jako právě baroko a
že žádné jiné období nebylo tak kontroverzně přijímáno (alespoň v našich zemích).

Vznik baroka je podmíněn politickou situací v Evropě 16. století - náboženské reformy té doby vnesly rozkol do jednoty

křesťanského světa a způsobily odklon některých zemí od duchovní závislosti na katolické církvi, a tím pádem od „poslušnosti" papeži.
Odpovědí na tyto protestantské reformy se stal tzv. tridentský koncil (1545-1563), který dal jasně a nesmlouvavě najevo, že katolická
církev se v žádném případě nehodlá smířit s tímto pro ni neblahým stavem. Nutno dodat, že katolická církev, jednala velice promyšleně a
cílevědomě - pro to, aby se z Říma stala opět duchovní metropole světa, udělala maximum. V první řadě byla obnovena inkvizice, byl
založen jezuitský řád (ve Španělsku roku 1540 Ignácem z Loyoly), opětovně se obnovovaly kulty svatých (z Říma byly rozváženy
ostatky mučedníků do celého světa) a s tím souviselo také zakládání četných poutních míst. Katolická církev si byla moc dobře vědoma,
že středověký způsob ovlivňování člověka již nelze praktikovat, a tak zvolila metody daleko rafinovanější a zejména účinnější. Právě
umění, a to nejen výtvarné, ale i literární a hudební, se stalo tím, čím bylo možné ohromovat, uvádět v úžas, a tedy i ovlivňovat. Celá dvě
staletí dominovalo baroko kulturnímu světu a jeho dědictvím se stala díla, jež zasluhují smeknout pomyslný klobouk úcty a obdivu. Baroko
obecně se stalo protipólem racionální renesance, zároveň ale bylo posledním univerzálním jednotným stylem celé vzdělané Evropy.

Témata, do kterých materiál patří