Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
UMĚNÍ KLASICISMU (zejména empírové fáze)
architektura Jean Dominique Ingres – rovněž francouzský malíř,
Architektura klasicismu se stala především ve Francii slohem proslavil se především ženskými akty (Turecká lázeň).
památníků a monumentálních staveb. klasicismus u nás
památky - chrám sv. Genovefy v Paříži (Panteon), Vítězný Stavovské divadlo v Praze, zámky Kynžvart, Kačina, většina
oblouk tamtéž, Národní galerie a Britské muzeum v Londýně, lázeňských měst, klasicistní rysy mají sochy Václava Braniborská brána v Berlíně, Walhalla u Regensburku, Prachnera či v obrazy Ludvíka Kohla, Antonína Machka
Petrohrad jako celek, washingtonský Kapitol nebo Františka Tkadlíka.
sochařství hudební skladatelé
Antonio Canova - italský sochař, autor soch s náměty Wolfgang Amadeus Mozart, Franz Joseph Haydn, z antické mytologie. Ludwig van Beethoven (raná tvorba), Jan Jakub Ryba (vliv
malířství baroka), František Xaver Brixi, Jan Václav Stamic, Josef
Jacques Louis David - Francouz, nejznámější představitel Mysliveček, Jan Ladislav Dusík klasicismu, dvorní malíř Napoleona. Je autorem obrazů
Přísaha Horatiů či Únos Sabinek.
základní rysy klasicismu
• Návaznost na odkaz antiky.
• Racionalismus - základním znakem pravdy je rozumové poznání (v této souvislosti je třeba připomenout slavnou větu, kterou
řekl francouzský filozof René Descartes „myslím, tedy jsem" - jediná jistota, o níž nelze pochybovat, je uvědomění si sebe
sama jako bytosti rozumově myslící). Cit se jako jistý faktor sice objevuje v některých klasicistních tragédiích, ale vždy je
poměřován a dáván do konfliktu s dalšími atributy - například povinností, pocitem vlastní viny atd.
• Rozumová kázeň a střídmost - oproti barokní vášnivosti, mystičnosti a dualismu duše a těla.
• Měřítkem krásy je pravda a rozumovost.
• Podřízenost soukromých cílů zájmům veřejnosti - tužby jedince musí ustoupit před společenskými normami. To rovněž
znamenalo, že klasicisté se neobraceli k člověku v jeho oblasti intimní, ale spatřovali člověka ve vztahu ke společnosti.
• Uměleckému dílu měla k úplné dokonalosti napomáhat pevně stanovená estetická pravidla a předpisy.
• Pro konkrétnější představu - například klasicistní, ale potom zejména empírová architektura podléhala přísným normám, kde
nebyl prostor pro fantazii umělce. Stavby byly monumentální, chladné, převládala symetričnost. Obdobná pevná estetická
pravidla byla uplatňována i v literatuře.
klasicismus - od baroka k preromantismu aneb jak se vyznat ve vývoji klasicistní literatury
Je zřejmé, že pro mnohé studenty bude orientace v klasicismu obtížná - není se čemu divit, vždyť některé publikace pod heslem
klasicismus uvádějí jeho prvotní podobu, tedy tu více či méně ovlivněnou barokem, jiné soustřeďují svou pozornost až na jeho vrcholnou
empírovou fázi. Student pak nemá jasno o časovém zařazení směru, tím spíše, že v každé zemi probíhal vývoj odlišně.