Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Dějiny literatury od starověku do 19. století PS.docx

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.34 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Jan Hus a český pravopis

Snad každá učebnice spojuje Husa s reformou českého

pravopisu. A přitom ani dnes není s jistotou dokázáno, že právě
Hus je autorem slavného díla De ortographia Bohemica (O českém
pravopise). Někteří jazykovědci dokonce tvrdí, že spis pochází až
z druhé poloviny 15. století. Důležitější než autorství je samotná
úprava. Protože latina neměla měkké souhlásky a dlouhé
samohlásky, vypomáhala si staročeština tzv. spřežením dvou
písmen (například č = cz, ř = rz, á = aa). Tyto spřežky byly v 15.
století výše zmíněným dílem nahrazeny tzv. nabodeníčky, tedy
diakritickými znaménky, které se postupem času proměnily v
čárku a v háček. Hovoříme tedy o tom, že pravopis spřežkový byl
vystřídán pravopisem diakritickým.

O církvi svaté, O trojiem lidu (1421 - 1424) - oba významné traktáty
vznikly v období prudkých bojů mezi táborskými stranami. Jsou v nich
rozvíjeny názory na soudobou společnost a na její rozdělení na ,,trojí lid".
Právě ono členění společnosti na stav duchovní, stav světských pánů a stav
robotní bylo základním pilířem feudálního systému. Chelčický toto členění
popírá, tvrdí, že nepochází od Boha, ale je dílem lidí. Za jediné kritérium lidí
považuje jejich mravnost - jedině mravní kvalita jednotlivce je
rozhodující pro to, kam bude zařazen ve společnosti. Právě toto
zpochybnění a vlastně i popření oficiálního učení o ,,trojím lidu" je
nejcennější myšlenkou Petra Chelčického.
Postila (polovina 40. let) - v tomto díle chtěl Chelčický podat ucelenější
obraz svého učení. Formou úvah o biblických textech čtených po dobu
jednoho roku zde uložil své nejzávažnější myšlenky a názory na církev,
na pozemský i posmrtný život, vyznal se tu ze svého vztahu k Bohu. Jsou
zde odsuzovány hromadění majetku, svatokupectví, násilím prováděné obřady a slepá víra ve vše, co řekne papež. Siet' viery pravé (okolo
1440) nejrozsáhlejší a myšlenkově nejpropracovanější dílo Petra Chelčického, v němž jsou soudobá společnost i církev podrobeny kritice.

Obsah knihy je zarámován do biblického příběhu lovu apoštola Petra na jezeře. Po neúspěšném lovu Petr znovu na příkaz Krista rozestře
sítě a tentokrát je ryb tolik, že trhají sítě. Tento lov musíme chápat symbolicky - ona síť je církev a pravá křesťanská víra a ryby, které síť trhají,
jsou lidé pohoršení, ze kterých se stávají kacíři. Nejvíce síť trhají papež a císař. Od dob, kdy síť víry potrhaly tyto dvě hrozné velryby, začala
křesťanská láska mezi lidmi vadnout a upadat. Kromě těchto dvou vtrhli do sítě víry další nežádoucí - mniši, faráři, atd.

Z knihy lze vyčíst nenávist k nespravedlivému rozdělení společnosti, kromě toho se zde Chelčický zabývá i smyslem státu a státní

moci. Velice cenná je druhá část knihy, kde vrhá Chelčický ostré světlo na celou soudobou společnost. Obrací se k jednotlivým
společenským složkám a kritizuje je.
další traktáty - O pokoře, O svědomí, o těle božím, O šelmě, O zlých kněžích atd. (kromě zde jmenovaných děl se zachovalo dalších
asi 50 drobných traktátů věnovaných teologickým otázkám).

Témata, do kterých materiál patří