5 MO marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
výzkum trhu provádíme:
průzkum od stolu – pracuje již s existujícími informacemi
průzkum v terénu – provádí ho specializované firmy přímo na trhu za účelem získání nových informací
výrobkem není jen samotný výrobek nebo služba
výrobek představuje celkovou nabídku zákazníkovi
výrobek je nabízen zákazníkovi jako souhrn užitných vlastností, které slouží k uspokojování potřeb
jedná se o tzv. totální výrobek = př. Kupujeme – li televizor, chceme bezporuchových chod, rychlý servis, přijatelnou cenu….
totální výrobek má tři vrstvy
jádro – vyjadřuje užitnou hodnotu výrobku
zhmotnělý výrobek – včetně vnějších znaků, kterými jsou – jakost výrobku, značka, vzhled – design, styl
výrobek v rozšířeném pojetí – poskytované služby, nabízené s výrobkem – servis, instalace, dodávka, úvěr, záruční lhůta
podniky by měli svůj výrobní program neustále obměňovat a doplňovat, musí vyrábět a nabízet nové výrobky
životní cyklus výrobku
výrobek při své existenci na trhu prochází několika fázemi, označovanými souhrnně jako životní cyklus výrobku
4 základní fáze:
zavádění výrobku na trh I.
fáze růstu II.
fáze zralosti III.
fáze úpadku (útlum) IV.
fáze zavádění výrobku na trh
produkt se objevuje na trhu jako nový, spotřebitelé se s výrobkem seznamují
prodej je nízký, náklady vysoké – propagace, vývoj apod., zisk je nízký
cíl firmy je získat zákazníky
fáze růstu
výrobek je zákazníky přijat, roste prodej a zisk, cílem podniku je zvýšit prodej
podnik zvyšuje poptávku pomocí podpory prodeje – propagace, doprovodné služby výrobku
fáze zralosti
objem prodeje je nejvyšší, ale už se zvyšuje jen mírně
dochází k růstu konkurence, podniky podporují poptávku různými opatřeními – úpravou výrobku, snižováním cen, zintenzivňuje se propagace apod.
cílem podniku je udržet maximální objem zisku
toto období dělíme na období dospělosti a nasycenosti
období úpadku (útlumu)
prudký pokles prodeje, pokles zisku, podniky prodávají produkty se slevou
pokud odhadneme dobře situaci, můžeme v tomto období získat výnosy, např. počkáme, až z trhu odejde konkurence a využijeme zbylé poptávky, nebo odprodáme licence slabším podnikům, nebo nalezneme novou oblast využití nebo méně náročný trh
cena – price
stanovit optimální cenu výrobku představuje velmi obtížný a složitý úkol
samotné rozhodování o stanovení ceny je ovlivňováno mnoha faktory:
náklady
cenou ostatních statků – zejména abstinentů
konkurencí
zákonnými předpisy
při volbě cenové politiky si podnik musí uvědomit, že:
vysoká cena snižuje poptávku
nízká cena neumožňuje zisk
metody stanovení cen:
nákladová metoda
takto vytvořená cena nebere v úvahu zákazníka ani konkurenci
provádí se kalkulace ceny, vycházíme z celkových nákladů na výrobek, tyto náklady zvýšíme o určitou přirážku, která musí a nemusí být pro všechny produkty stejná, a tím určíme výslednou cenu
přirážka by měla zajistit vlastníkovi přiměřený zisk