Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5 MO marketing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

výzkum trhu provádíme:

  • průzkum od stolu – pracuje již s existujícími informacemi

  • průzkum v terénu – provádí ho specializované firmy přímo na trhu za účelem získání nových informací

  • výrobkem není jen samotný výrobek nebo služba

  • výrobek představuje celkovou nabídku zákazníkovi

  • výrobek je nabízen zákazníkovi jako souhrn užitných vlastností, které slouží k uspokojování potřeb

  • jedná se o tzv. totální výrobek = př. Kupujeme – li televizor, chceme bezporuchových chod, rychlý servis, přijatelnou cenu….

totální výrobek má tři vrstvy

  • jádro – vyjadřuje užitnou hodnotu výrobku

  • zhmotnělý výrobek – včetně vnějších znaků, kterými jsou – jakost výrobku, značka, vzhled – design, styl

  • výrobek v rozšířeném pojetí – poskytované služby, nabízené s výrobkem – servis, instalace, dodávka, úvěr, záruční lhůta

  • podniky by měli svůj výrobní program neustále obměňovat a doplňovat, musí vyrábět a nabízet nové výrobky

životní cyklus výrobku

  • výrobek při své existenci na trhu prochází několika fázemi, označovanými souhrnně jako životní cyklus výrobku

4 základní fáze:

  • zavádění výrobku na trh I.

  • fáze růstu II.

  • fáze zralosti III.

  • fáze úpadku (útlum) IV.

fáze zavádění výrobku na trh

  • produkt se objevuje na trhu jako nový, spotřebitelé se s výrobkem seznamují

  • prodej je nízký, náklady vysoké – propagace, vývoj apod., zisk je nízký

  • cíl firmy je získat zákazníky

fáze růstu

  • výrobek je zákazníky přijat, roste prodej a zisk, cílem podniku je zvýšit prodej

  • podnik zvyšuje poptávku pomocí podpory prodeje – propagace, doprovodné služby výrobku

fáze zralosti

  • objem prodeje je nejvyšší, ale už se zvyšuje jen mírně

  • dochází k růstu konkurence, podniky podporují poptávku různými opatřeními – úpravou výrobku, snižováním cen, zintenzivňuje se propagace apod.

  • cílem podniku je udržet maximální objem zisku

  • toto období dělíme na období dospělosti a nasycenosti

období úpadku (útlumu)

  • prudký pokles prodeje, pokles zisku, podniky prodávají produkty se slevou

  • pokud odhadneme dobře situaci, můžeme v tomto období získat výnosy, např. počkáme, až z trhu odejde konkurence a využijeme zbylé poptávky, nebo odprodáme licence slabším podnikům, nebo nalezneme novou oblast využití nebo méně náročný trh

cena – price

  • stanovit optimální cenu výrobku představuje velmi obtížný a složitý úkol

  • samotné rozhodování o stanovení ceny je ovlivňováno mnoha faktory:

  • náklady

  • cenou ostatních statků – zejména abstinentů

  • konkurencí

  • zákonnými předpisy

při volbě cenové politiky si podnik musí uvědomit, že:

  • vysoká cena snižuje poptávku

  • nízká cena neumožňuje zisk

metody stanovení cen:

nákladová metoda

  • takto vytvořená cena nebere v úvahu zákazníka ani konkurenci

  • provádí se kalkulace ceny, vycházíme z celkových nákladů na výrobek, tyto náklady zvýšíme o určitou přirážku, která musí a nemusí být pro všechny produkty stejná, a tím určíme výslednou cenu

  • přirážka by měla zajistit vlastníkovi přiměřený zisk

Témata, do kterých materiál patří