5 MO marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
různým charakterem výrobku – spotřební, výrobní zboží
rozdílnými finančními možnostmi podniků
nestejnou dostupností článků odbytových cest
podniky mohou volit mezi přímým a nepřímým odbytem
přímý odbyt
používá se většinou u velkých investičních celků, strojírenských zařízení, ale i potravinářských výrobků.
při přímém odbytu prodává výrobce své zboží zákazníkům a jiným výrobcům zpravidla bez prostředků
nepřímý dobyt
uskutečňuje se prostřednictvím obchodu
nevýhodou použití nepřímého odbytu je:
ztráta bezprostředního kontaktu s trhem a zákazníkem
ztráta kontroly nad distribucí, ale i nad cenami zboží
není zaručena přímá propagace našeho zboží
prodej maloobchodu
hodí se pro výrobky rychle ztrácející na hodnotě – potraviny, počítače, módní oblečení, často se používá i u velkých obchodních domů
využití zprostředkovatele
zprostředkovatel hledá pro výrobce odběratele nebo pro velkoobchod výhodné dodávky
nezajišťuje však dodávku, někdy nemá ani plnou moc k podpisování kupních smluv
prodej velkoobchodu, prostředníkovi
zboží prodáme prostředníkovi, který je dále prodává ve své obchodní síti, dodává maloobchodu apod.
ztrácí se tak možnost bezprostředně ovlivňovat prodej a cenu
uvedené cesty se kombinují dle situace
v dnešní době se prodeje centralizuje do obchodních center, která jsou často součástí velkých obchodních řetězců
stimulování prodeje, propagace – promotion
cílem stimulování je, aby si spotřebitel daný výrobek koupil
tohoto cíle bývá dosahováno zejména užíváním (4 části stimulování)
reklama
podpora prodeje
osobní prodej
publicita
reklama
slouží jako prostředek k ovlivňování a získávání zákazníků, jejím hlavním cílem je upoutat zákazníka natolik, aby si výrobek v budoucnu zakoupil.
reklama představuje formu placené činnosti, jejím poskytováním se zabývají reklamní agentury
reklama může mít 3 směry:
slogany – neustálým opakováním se slogany dostávají do podvědomí lidí
racionální působení – reklama přesvědčuje spotřebitele rozumovými argumenty, spoléhá na logiku. Působí více na muže a je vhodnější u technických či podobných výrobků
emociální působení – působí na city, využívá poznatku psychologie. Používá se podmanivá hudba, působivé scenérie, účinkování dětí, zvířat. Setkáváme se s doporučením významných osob, snaží se vnutit nám představu, že všichni používají určitý výrobek, takže vy byste si ho měli koupit také. Někdy se používají i nepříjemné vjemy – bolest hlavy, skvrny na prádle, atd.
tvorba reklamy
sdělujeme konkrétně
nejlépe se pamatují argumenty na počátku a na konci zprávy. Bývá vhodné zařadit emotivní podněty na začátek, racionální podněty na konec. Na počátku uvádíme silné argumenty a jako první uvedeme prospěch pro spotřebitele. Nejsilnější argument na konec
reklamu opakujeme