Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5 MO marketing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.04 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

poptávková cena

  • obrací se přímo k zákazníkovi, vychází z jeho hodnocení, zjišťuje, jak vnímá výrobek, jaké výhody u něj nachází a kolik je ochoten za tyto výhody zaplatit.

  • snažíme se odhadnout poptávku a její pružnost, na základě toho hledáme takovou cenu, která nám přinese nejvyšší zisk.

soutěživé oceňování

  • vychází z cen konkurentů, vypočítává se průměr konkurenčních cen a podle něj stanovujeme cenu, výše ceny se řídí cíli marketingu.

  • chceme – li získat vyšší podíl na trhu, můžeme použít cenu nižší než průměr, cena vyšší se používá, když se produkt výrazně liší od konkurence, podnik se těší dobré pověsti a jedná se o zavedenou značku.

cenové úpravy

  • ne vždy je dobré nasadit stejné ceny všude, záleží na složení obyvatelstva, u podniků na jejich umístění, finanční situaci apod.

  • ceny stejného produktu se mohou nasazovat odlišně např. podle:

  • místa prodeje

  • zákazníků – např. Věrnostní rabaty stálým zákazníkům, slevy množstevní apod.

  • období – vyšší ceny v sezóně, vyšší ceny ovoce na tržišti ráno než večer

  • placení – např. při okamžitém placení nebo při placení dříve bývá časté poskytování slev tzv. skonto

cenové triky (pro přilákání zákazníků):

  • vhodné zveřejnění ceny

  • zakončení ceny devítkou nebo lichým číslem tzv. baťovské ceny, obrovské cedule upozorňující na slevy, dražší zboží se umisťuje ve výši očí, levnější na dolních policích, drobné zboží u pokladen, ceny se často uvádějí bez DPH, s drobným textem na konci ceníku

  • kompletování

  • komplet se prodává za nižší cenu, než je součet cen oddělených částí

  • většinou sestava obsahuje lákavé součásti a součásti méně prodejné

  • části kompletu se v ceníku uvádějí zvlášť

  • rozložení zisku

  • používá se u širokého sortimentu např. v supermarketech, některé druhy mají výrazně nízké ceny, což se vyrovnává vyššími cenami jiných produktů

  • obchodník spoléhá na to, že zákazník nemá dostatek času, aby nakupoval u každého to, co je nejvýhodnější.

taktika při zvyšování cen

  • zákazníci si všimnou změny cen u produktů, které kupují často

  • postupuje se tak, že se mírně sníží cena u produktů, které se kupují často a výrazněji se zvýší cena produktů kupovaných občas.

  • pokud se zvyšuje cena u produktu denního užití, může se užít plíživé zvyšování ceny (několikrát za sebou o 5%), místo skokového zvýšení cen (najednou o 30%).

  • často se zvýšení ceny maskuje zmenšením balení při dodržení původní ceny např. pomazánkové máslo původní balení 250 g, nové balení 180g.

distribuce, cesty prodeje – place

  • zvolení správné odbytové ceny, tedy rozhodnutí o tom, jakou cestou se zboží dostane od výrobce ke spotřebiteli, má v marketingu značný význam

  • odbytové ceny mohou být tvořeny různým počtem článků, což je způsobeno

Témata, do kterých materiál patří