5 MO marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
poptávková cena
obrací se přímo k zákazníkovi, vychází z jeho hodnocení, zjišťuje, jak vnímá výrobek, jaké výhody u něj nachází a kolik je ochoten za tyto výhody zaplatit.
snažíme se odhadnout poptávku a její pružnost, na základě toho hledáme takovou cenu, která nám přinese nejvyšší zisk.
soutěživé oceňování
vychází z cen konkurentů, vypočítává se průměr konkurenčních cen a podle něj stanovujeme cenu, výše ceny se řídí cíli marketingu.
chceme – li získat vyšší podíl na trhu, můžeme použít cenu nižší než průměr, cena vyšší se používá, když se produkt výrazně liší od konkurence, podnik se těší dobré pověsti a jedná se o zavedenou značku.
cenové úpravy
ne vždy je dobré nasadit stejné ceny všude, záleží na složení obyvatelstva, u podniků na jejich umístění, finanční situaci apod.
ceny stejného produktu se mohou nasazovat odlišně např. podle:
místa prodeje
zákazníků – např. Věrnostní rabaty stálým zákazníkům, slevy množstevní apod.
období – vyšší ceny v sezóně, vyšší ceny ovoce na tržišti ráno než večer
placení – např. při okamžitém placení nebo při placení dříve bývá časté poskytování slev tzv. skonto
cenové triky (pro přilákání zákazníků):
vhodné zveřejnění ceny
zakončení ceny devítkou nebo lichým číslem tzv. baťovské ceny, obrovské cedule upozorňující na slevy, dražší zboží se umisťuje ve výši očí, levnější na dolních policích, drobné zboží u pokladen, ceny se často uvádějí bez DPH, s drobným textem na konci ceníku
kompletování
komplet se prodává za nižší cenu, než je součet cen oddělených částí
většinou sestava obsahuje lákavé součásti a součásti méně prodejné
části kompletu se v ceníku uvádějí zvlášť
rozložení zisku
používá se u širokého sortimentu např. v supermarketech, některé druhy mají výrazně nízké ceny, což se vyrovnává vyššími cenami jiných produktů
obchodník spoléhá na to, že zákazník nemá dostatek času, aby nakupoval u každého to, co je nejvýhodnější.
taktika při zvyšování cen
zákazníci si všimnou změny cen u produktů, které kupují často
postupuje se tak, že se mírně sníží cena u produktů, které se kupují často a výrazněji se zvýší cena produktů kupovaných občas.
pokud se zvyšuje cena u produktu denního užití, může se užít plíživé zvyšování ceny (několikrát za sebou o 5%), místo skokového zvýšení cen (najednou o 30%).
často se zvýšení ceny maskuje zmenšením balení při dodržení původní ceny např. pomazánkové máslo původní balení 250 g, nové balení 180g.
distribuce, cesty prodeje – place
zvolení správné odbytové ceny, tedy rozhodnutí o tom, jakou cestou se zboží dostane od výrobce ke spotřebiteli, má v marketingu značný význam
odbytové ceny mohou být tvořeny různým počtem článků, což je způsobeno