5 MO marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
u poptávky též platí – pokud cena klesá, poptávané množství stoupá
nabídka
nabídku na tomto trhu tvoří firmy, nabídka je ochota a schopnost prodávajícího nabízet statky a služby za určitou cenu, v určitém množství a na určitém místě v určitém čase
s rostoucí cenou roste nabídka nabízených statků a služeb
s klesající cenou klesá nabídka nabízených statků a služeb
Tržní rovnováha
pokud kupující chce kupovat nejlevněji a prodávající nejdráže, musí se sladit zájmy na stejnou úroveň
nabídka je vyšší než poptávka – cena bude klesat
nabídka je nižší než poptávka – cena bude stoupat
tímto pohybem dojde k ustálení ceny a tuto cenu, kdy je vyrovnaná nabídka a poptávka (při této ceně je poptáváno i nabízeno stejné nožoví statků a služeb) nazýváme rovnovážná cena (lze najít jen dokonalé konkurence)
pohyb nabídky a poptávky, jehož výsledkem je pohyb cen nazýváme tzv. tržní mechanismus
Trh práce
poptávka
poptávku tvoří firmy (chtějí získat pracovní sílu co nejlevněji), s rostoucí mzdou klesá poptávka firem po pracovní síle, s klesající mzdou roste poptávka firem po pracovní síle
nabídka
nabídku práce (pracovní síly) tvoří domácnosti, s rostoucí mzdou roste nabídka pracovní síly, s klesající mzdou nabídka pracovní síly klesá (je pro mě výhodně pracovat v daném oboru, bude – li v oboru vysoká mzda, naopak nechci pracovat za nízkou mzdu)
rovnováha na trhu práce
skutečná rovnováha existuje pouze v dokonalé konkurenci
Existence nezaměstnanosti na trhu práce
dělení
skutečnou (všichni lidé, kteří nepracují)
evidovanou (lidé evidováni na úřadu práce)
dobrovolnou (jsem nezaměstnaná, ale práci nehledám)
nedobrovolná (jsem nezaměstnaná, práci hledám, ale nemůžu ji najít)
viz. MO – Makroekonomické ukazatele
Trh finanční(peněz)
je částí finančního trhu, zahrnuje trh krátkodobých peněz a půjček se splatností do 1 roku
zboří, které se na tomto trhu nakupuje a prodává, jsou peníze
účastníci trhu
domácnosti – vystupují na straně nabídky, rozhodují o množství úspor
firmy – jsou na straně poptávky př. banky, pojišťovny
stát – jeho hlavní úlohou je udržovat soulad mezi množstvím obíhajících peněz a množstvím na trhu, tím je dána cenová stabilita, tuto roli plní stát prostřednictvím centrální banky ČNB
Valuty – hotovost cizí měny
Devizy – bezhotovostní peníze v cizí měně
Konkurence
snižuje ceny a zvyšuje kvalitu
prodávající si konkurují snahou produkovat statky a služby, které kupující chtějí, za nejnižší cenu. Pokud není možné nabízet za dostatečně nízké ceny, nepřilákají kupující a nebudou schopni prodávat své statky a služby. Konkurence je prospěšná, protože pokud nezískáme statky a služby od jednoho prodejce, může uspokojit naši poptávku prodejce jiný. Výrobci se musí snažit produkovat co nejefektivněji => šetří vzácné zdroje a zvedají životní úroveň