MO 1AB-CR a jeho vývoj, význam, dělení a systém řízením+Kultovní úloha vody ve Wellness
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-lázeňský turismus je vázán na místa výskytu léčivých přírodních zdrojů (realizuje se jako komplexní lázeňská péče, jako pobyty zaměřené na léčení nemocí a jejich následků, na rekonvalescenci, prevenci a předcházení nemocem)
-zdravotní turismus (helthtourism) se zaměřením na prevenci, relaxaci a celkovou regeneraci fyzických i duševních sil jednotlivce (může být realizován kdekoliv kde je příhodné životní prostředí a materiální zabezpečení)
Zvláštním dynamickým podtypem je wellness – soubor programů a uvědomělého chování jednotlivce zaměřeného na celkové uvolnění jeho organismu a vytváření pocitů pohody a pozitivních nálad.
Cestovní ruch se společenskými motivy je zaměřený na komunikaci mezi lidmi, na setkávání a společenské styky (návštěvy příbuzných a známých, společenských akcí a událostí aj.).
Zvláštní podtyp je klubový turismus (CR jasně definovaných a cíleně vytvořených skupin účastníků se stejnými nebo podobnými zálibami a zájmy, vyznačuje se pestrou animací a bohatým společenským životem).
Sportovně orientovaný cestovní ruch využívá zájmu široké populace o aktivní sportování na různých úrovních, v pestrém spektru sportovních aktivit pro začátečníky i pokročilé. Součástí je i pasivní účast na různých sportovních akcích. Jde o bohatý, neustále se vyvíjející typ CR.
Dobrodružný turismus je stále větší oblibě se těšící typ CR, vyžadující od účastníků odbornou znalost, fyzickou zdatnost a sportovní dovednost (sjíždění divokých vod, extrémní lyžování, horolezectví, potápění, pobyt v extrémním a nebezpečném prostředí a další.).
Lovecký a rybolovný turismus je zaměřen na speciální klientelu, klade vysoké nároky na odbornost, souhru a kvalitu jeho zabezpečení.
Cestovní ruch s profesní motivací vyplývá z profesního zaměření účastníků, realizuje se převážně mimo jejich volný čas a o účasti na něm rozhoduje většinou zaměstnavatel. Člení se na:
-obchodní turismus (obchodní a další pracovní cesty týkající se v konečné fázi sjednávání obchodů aj.)
-kongresový turismus (účast na kongresových akcích různého typu)
-incentivní turismus (pobídkový, motivační či za odměnu) uskutečňovaný pro zaměstnance, příznivce, partnery či spolupracovníky
-výstavní a veletržní turismus zaměřený na realizátory i návštěvníky těchto akcí
Specificky orientovaný cestovní ruch zahrnuje zvláštní motivy ovlivňující chování účastníků, v návaznosti na nabídku a infrastrukturu.
-nákupní turismus (cesty za výhodnými nákupy, také různé propagační akce)
-politický turismus (cesty a pobyty v souvislosti s politickými akce apod.)
Dělení podle motivace k účasti na CR se neustále vyvíjí a je reálný předpoklad vznikání stále nových typů (viz. Cestovní ruch – výkladový slovník).