UVOD_DO_BIBLE_2013_III
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Také číslo 1000 v textu Zj 20,1-10 (tisícileté Kristovo království), musí mít symbolický (ne doslovný) význam. Číslo tisíc může mít původ v představě tisíciletého sobotního klidu. K těm, kteří vládnou s Kristem, lze počítat mučedníky i ty, „kdo se neklaněli šelmě ani její soše“ (20,4). Oddělený soud nad ostatními není pak nutně v časové následnosti. Tisíc let potom nepředstavuje žádné časové omezení.
Pokud jde o celkovou koncepci výkladu Zj, můžeme podle výkladů, jak se vyskytly v dějinách, rozlišit takové čtyři směry:
a) eschatologický; Vyskytoval se už ve staré církvi, snaží se chápat obrazy Zj vzhledem k budoucnosti až do konce světa, počínaje dobou sepsání. V čisté podobě je nedostatečný, protože Zj muselo mít aktuální význam i pro jeho první čtenáře;
b) církevně-historicky; rozkvět ve středověku (Joachim de Flore), snaží se vidět ve Zj události dějin církve a světa. Dnes je exegezí překonán.
c) dobově-historický; zaměřuje se na postavy a události současné autorovi Zj. Soustřeďuje se hlavně na kap. 13 a 17. Tento pohled je velmi důležitý, ale jeho výlučná aplikace nemůže uspokojit;
d) tradičně-historický; nejmladší, poukazuje na převzetí obrazů z prastarých mytologií a jiných tradic. Je nedostatečný, protože mnohé tradiční obrazy dostávají ve Zj jiný význam.
Ke správnému chápání Zj nestačí jeden určitý pohled. Tato kniha byla napsána pro určité čtenáře v určité historické situaci, kteří jí zřejmě mohli nejlépe rozumět. Poznávali v ní narážky na události, které prožívali, a na osoby, které znali nebo o kterých slyšeli. Zj bylo však pro ně zvěstí o tom, co je čeká a jak mají očekávat budoucnost. Tento prorocký pohled ukazuje na význam Zj pro křesťany všech dob.
Hledání adresátů Zj vychází ze jmen sedmi církevních obcí (1,14). Tyto obce v záp. části Malé Asie. Těm bylo Zj v prvé řadě určeno. Ale počet 7 (číslo plnosti) dává tušit, že Zj bylo určeno všem křesťanům.
Zj bylo zřejmě napsáno ke konci vlády císaře Domiciána (81-96), obsah tomu odpovídá. Je to stav církevních obcí ve Zj 2-3, kde už zvlažněla horlivost, došlo už k pronásledování, a to i s oběťmi na životech. Některé narážky v textu Zj, které zdánlivě ukazují na dobu dřívější, nejsou schopny dobu sepsání určit. Některé texty se ovšem jeví jako dublety (např. soud nad národy 14,14-20 jako anticipace k 20,lnn.), což by ukazovalo na dvě různá díla. Převládá názor, že Zj bylo napsáno jako jednotné dílo někdy v letech 90 až 95 v 1. stol.
Podle 1,9 měl Jan svoje vidění za svého - zřejmě nuceného - pobytu na ostrově Patmos v Egejském moři, v antice asi den plavby od Efesu. Není výslovně řečeno, že na Patmu byla Apokalypsa také napsána, ačkoliv se to běžně předpokládá. Každopádně však musela být místem sepsání aspoň ta část Malé Asie, k níž má Zj bezprostřední vztah, tj. oblast sedmí církevních obcí ve Zj 2-3.