Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




UVOD_DO_BIBLE_2013_III

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (288.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Je dost pravděpodobné, že apokalyptika je dědičkou SZ proroctví. Byla by náhradou za vyhaslého prorockého ducha. Někteří spojují původ apokalyptiky se sapienciální literaturou, kterou známe z nejmladších knih SZ. Autoři apokalyptických spisů se rozhodně pokládali za nástupce proroků. Proroci SZ nebyli v prvé řadě věštci, ale hlasatelé Boží vůle. Zvěstovali Božímu lidu slova útěchy a naděje. Tím se ovšem zabývali také budoucností. Apod. spisy obsahují vidění budoucích událostí, především konce světa, i toho, co bude po smrti. To všechno je vyjádřeno nápadnými symboly a obrazy. V symbolické řeči zaujímají významné místo čísla a spekulace s číselnými údaji. Téměř obecným rysem je anonymita autora, který se skrývá za jméno některé slavné osoby minulosti (patriarchové, proroci). Kniha byla údajně dlouho skryta a byla objevena až v době jejího pisatele. Minulé události bývají líčeny jako proroctví, a to až po pisatelovu dobu s velkou přesností. Podle toho lze často určit dobu sepsání. O málo srozumitelných viděních a snech podává poučení anděl. Silně se uplatňuje dualismus dobra a zla. Nynější doba je zlá, proto je třeba očekávat změnu, kterou přivodí Bůh. Živnou půdou apokalyptiky byly krizové situace v židovském národě. Byly to hlavně doby pronásledování.

V Janově Apokalypse nepochybně nacházíme prvky apokalyptické literatury. Ale také rozdíly oproti židovským apokalypsám. Autor Zj nezůstává anonymní, ale uvádí svoje jméno: Jan. Zj neobsahuje příslib spásy až od budoucího Božího zásahu, ale zdůrazňuje: rozhodující Boží čin spásy byl už uskutečněn smrtí a zmrtvýchvstáním J. K. Tajemné obrazy nejsou pro svatopisce nesrozumitelné. Dokonce máme dojem, že tyto obrazy musely být srozumitelné i prvním čtenářům této knihy. Zj není určeno jen pro úzký okruh zasvěcenců (22,10).

Pozoruhodný je také dopisní charakter Zj. Na začátku (1,4-8) máme text, který se silně podobá úvodům dopisů např. sv. Pavla. Také na konci (22,21) je věta, která připomíná formuli v závěru NZ listů. Kromě toho Zj 2-3 obsahují dopisy sedmi maloasijským církevním obcím.

Zj se samo chápe jako kniha prorocká (1,3; 22,7.10.18n.). Její autor se počítá ke křesťanským prorokům (srv. 22,9). Nelze ovšem přehlédnout všechny styčné body s apokalyptickou literaturou. Všechno nasvědčuje tomu, že autor měl skutečná vidění a vnitřní zážitky, které vyjádřil pomocí literárních prostředků své doby.

Čtyřikrát (1,1.4.9; 22,8) se objevuje autorovo jméno: Jan. V židovském prostředí to bylo poměrně časté jméno. Od 2. stol. známe ztotožnění autora Zj s apoštolem Janem. Z knihy samotné lze zjistit, že existují evidentní rozdíly mezi Zj a Jan, především pokud jde o jazyk. Zj je psáno jazykem obsahujícím prohřešky proti pravidlům řecké gramatiky, Jan je gramaticky prakticky bezchybný. Musíme však počítat i s tím, že jazyk Zj je mluvnicky chybný záměrně (jako stylistický prostředek). Existují ovšem i další rozdíly mezi Zj a Jan, a to ve slovní zásobě, pojmech a teologii. Slovní zásobu dost určuje literární druh, ale ve Zj chybí některé důležité pojmy Jan (např. světlo a tma, pravda, láska…). Teologické rozdíly jsou v eschatologii a chápání významu církve.

Témata, do kterých materiál patří