Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




UVOD_DO_BIBLE_2013_III

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (288.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2 Pt 1,1 se vyjadřuje o adresátech zcela všeobecně. Z 3,1 by se mohlo zdát, že jsou osloveni titíž jako u 1 Pt, ale jedná se o literární prostředek (2 Pt je pseudoepigrafní). List je adresován všem křesťanům. Petrovo jméno ukazují jen formálně na Řím jako na místo napsání. O místě nelze říci nic určitého.

Obsah 2 Pt je prakticky jediným vodítkem pro dobu napsání. Podle toho lze nejdříve počítat s napsáním kolem r. 100. Někteří však datují 2 Pt později, až do poloviny 2. stol. Počátek 2. století je asi přiměřený.

2 Pt má význam právě pro svůj pozdní charakter. Je to svědectví o apoštolském podání, nauce o Písmu sv. a jeho správném výkladu. Pseudonymní původ potvrzuje význam postavy apoštola Petra v pozdější tradici.

5.4 První list Janův

1 J nemá preskript, proto není uveden odesílatel ani adresáti. Chybí i dopisní závěr a nejde tedy o skutečný list (dopis). Nejde ani o kázání. Autor hovoří nejen v 1. os. sg. i v 1. os. pl. a své adresáty oslovuje „děti“ nebo „milovaní“. Podle formy a účelu jde o písemné napomenutí.

V listu postrádáme jasné členění. Myšlenky krouží kolem důležitých pojmů („světlo“, „život“, „láska“). V 1 J můžeme pozorovat dvě témata: a) vytrvalost v přijaté víře; b) život víry v bratrské lásce. List bojuje proti bludařům, které však nemůžeme z listu jednoznačně určit.

Nápadná je podobnost mezi 1 J a Jan - ve slovní zásobě, slovních vazbách, slohu, ale také v teologických myšlenkách (Otce a Syna lze mít jen společně, poslání Syna na svět, vtělení, snímání hříchů aj.). Tak se zdá, že se potvrzuje společný původ a stejný autor.

Mezi oběma spisy však existují i určité rozdíly. Je to např. odlišné užívání částic. Rozdíly jsou i v teologii: eschatologie je v 1J zdůrazněna více v budoucnosti, některé pojmy mají odlišný význam, v 1J není citován SZ. Proto mnozí biblisté počítají u 1 J s jiným autorem než u Jan. Každopádně však příbuznost obou spisů ukazuje minimálně na společný „janovský“ okruh původu. Myšlenka stejného autora není zcela vyloučena, ale některé skutečnosti mluví spíše proti.

Doba napsání 1 J se může opírat jen o vztah k Janovu evangeliu. 1 J se však na evangelium neodvolává. Určité důvody (eschatologie) mohou

hovořit pro pozdější napsání 1 J než Jan. Jsou však i opačné názory. Dostatečný materiál pro důkaz chybí. Místo napsání se přibližně shoduje s místem napsání Jan - Malá Asie (Efes nebo okolí).

Adresáty list neuvádí. Asi se jednalo o daný okruh církevních obcí, i když je jasné, že 1J obsahuje myšlenky, které se týkají všech křesťanů.

List působí jistě silně i na dnešní křesťany především svým důrazem na lásku. Vrcholnou výpovědí listu je věta „Bůh je láska“ (4,8). Určitou obtíž může působit to, že 1 J nijak nezdůrazňuje lásku k nepřátelům a blíženecká láska se omezuje prakticky na okruh bratří (a sester) ve víře. To je dáno patrně situací křesťanské obce či křesťanských obcí, kterým byl list určen.

Témata, do kterých materiál patří