UVOD_DO_BIBLE_2013_III
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2 Pt 1,1 se vyjadřuje o adresátech zcela všeobecně. Z 3,1 by se mohlo zdát, že jsou osloveni titíž jako u 1 Pt, ale jedná se o literární prostředek (2 Pt je pseudoepigrafní). List je adresován všem křesťanům. Petrovo jméno ukazují jen formálně na Řím jako na místo napsání. O místě nelze říci nic určitého.
Obsah 2 Pt je prakticky jediným vodítkem pro dobu napsání. Podle toho lze nejdříve počítat s napsáním kolem r. 100. Někteří však datují 2 Pt později, až do poloviny 2. stol. Počátek 2. století je asi přiměřený.
2 Pt má význam právě pro svůj pozdní charakter. Je to svědectví o apoštolském podání, nauce o Písmu sv. a jeho správném výkladu. Pseudonymní původ potvrzuje význam postavy apoštola Petra v pozdější tradici.
5.4 První list Janův
1 J nemá preskript, proto není uveden odesílatel ani adresáti. Chybí i dopisní závěr a nejde tedy o skutečný list (dopis). Nejde ani o kázání. Autor hovoří nejen v 1. os. sg. i v 1. os. pl. a své adresáty oslovuje „děti“ nebo „milovaní“. Podle formy a účelu jde o písemné napomenutí.
V listu postrádáme jasné členění. Myšlenky krouží kolem důležitých pojmů („světlo“, „život“, „láska“). V 1 J můžeme pozorovat dvě témata: a) vytrvalost v přijaté víře; b) život víry v bratrské lásce. List bojuje proti bludařům, které však nemůžeme z listu jednoznačně určit.
Nápadná je podobnost mezi 1 J a Jan - ve slovní zásobě, slovních vazbách, slohu, ale také v teologických myšlenkách (Otce a Syna lze mít jen společně, poslání Syna na svět, vtělení, snímání hříchů aj.). Tak se zdá, že se potvrzuje společný původ a stejný autor.
Mezi oběma spisy však existují i určité rozdíly. Je to např. odlišné užívání částic. Rozdíly jsou i v teologii: eschatologie je v 1J zdůrazněna více v budoucnosti, některé pojmy mají odlišný význam, v 1J není citován SZ. Proto mnozí biblisté počítají u 1 J s jiným autorem než u Jan. Každopádně však příbuznost obou spisů ukazuje minimálně na společný „janovský“ okruh původu. Myšlenka stejného autora není zcela vyloučena, ale některé skutečnosti mluví spíše proti.
Doba napsání 1 J se může opírat jen o vztah k Janovu evangeliu. 1 J se však na evangelium neodvolává. Určité důvody (eschatologie) mohou
hovořit pro pozdější napsání 1 J než Jan. Jsou však i opačné názory. Dostatečný materiál pro důkaz chybí. Místo napsání se přibližně shoduje s místem napsání Jan - Malá Asie (Efes nebo okolí).
Adresáty list neuvádí. Asi se jednalo o daný okruh církevních obcí, i když je jasné, že 1J obsahuje myšlenky, které se týkají všech křesťanů.
List působí jistě silně i na dnešní křesťany především svým důrazem na lásku. Vrcholnou výpovědí listu je věta „Bůh je láska“ (4,8). Určitou obtíž může působit to, že 1 J nijak nezdůrazňuje lásku k nepřátelům a blíženecká láska se omezuje prakticky na okruh bratří (a sester) ve víře. To je dáno patrně situací křesťanské obce či křesťanských obcí, kterým byl list určen.