Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




UVOD_DO_BIBLE_2013_III

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (288.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Za centrum listu se pokládá oddíl 2,14-26 o poměru víry a skutků, který končí větou: „jako je tedy tělo bez ducha mrtvé, tak je i víra bez skutků mrtvá“ (2,26). V tomto textu je na první pohled nápadný slovní protiklad vůči apoštolu Pavlovi, ( srv. Řím 3,28 a Jk 2,24). Protikladná argumentace s využitím stejného materiálu (Gn 15,6) vybízí k otázce po vztahu Jk k Pavlovým listům. Jakubův byl napsán později než Pavlovy listy Gal a Řím a představuje reakci na špatně pochopenou teologii sv. Pavla o ospravedlnění.

V oddílu o modlitbě (5,13-18) se hovoří o pomazání nemocných. Tridentský koncil o tomto místě prohlásil, že apoštol Jakub vyhlásil svátost pomazání nemocných.

List Jakubův je napsán velmi dobrou řečtinou. Jako spis užívaný v církvi je dosvědčen poměrně pozdě. To všechno ukazuje na nejistotu ohledně autora tohoto listu. Autorem může být některý pozdější (helenisticky školený) židokřesťan.

Chápe-li se Jk jako předpavlovský, pak musel vzniknout před první polovinou 50. let. Jednalo by se tedy o nejstarší spis NZ. Předpokládá se i doba pozdější, kdy pokračovaly diskuse kolem teologie apoštola Pavla, ale nebyly známy ještě dostatečně jeho listy. Je to doba asi kolem r. 60 po Kr. Napsal-li Jk Jakub, „bratr Páně“, musel být napsán nejpozději na začátku 60. let. Zastánci pseudepigragičnosti listu kladou napsání listu Jakubova do r. 80 až 90.

Napsal-li Jk historický Jakub, je místo napsání jasné. Může to být jen Jeruzalém. V případě pozdějšího původu listu, tj. po r. 70 po Kr., musel být list napsán jinde. V úvahu by mohla přicházet Sýrie nebo jiná oblast, kde byla památka Jakuba, „bratra Páně“, živá. Podle Jak 1,1 je list adresován „dvanácti kmenům v rozptýlení“. To bylo označení židů, kteří žili mimo Palestinu. V souvislosti listu muselo jít o židokřesťany. Ale tuto formulaci lze chápat i v obrazném smyslu. Potom by to bylo označení křesťanů vůbec. V tom případě, a to přichází v úvahu zvláště při pozdějším napsání Jak, je list skutečně katolickým (obecným).

List Jakubův měl a má význam jako důležitá korektura špatně chápané teologie sv. Pavla. Musí jít stále nejen o poslouchání, ale také o činy. Je potřebná živá víra. I další témata Jak, která zdůrazňují praktické křesťanství, zůstávají aktuální.

5.2 List Judův

Autor tohoto krátkého listu (25 veršů) se představuje jako „Juda, služebník (otrok) Ježíše Krista a bratr Jakubův“ (Ju 1). Z osob NZ přichází v úvahu jen Juda Mk 6,3, jeden z tzv. „bratří Páně“. Tradiční ztotožnění Judy, „bratra Páně“, s apoštolem Judou –Tadeášem se dnes opouští. Stejné jméno má v NZ také Jidáš. Ten však je samozřejmě mimo jakoukoliv spojitost s Ju.

List Judův chce varovat před skupinou lidí, kteří je svádějí falešnou naukou k neřestnému životu. Zúčastňují se agapé, jsou křesťany, ale podléhají nevázanému životu a patrně jsou také sexuálně výstřední.

Témata, do kterých materiál patří