UVOD_DO_BIBLE_2013_III
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Za centrum listu se pokládá oddíl 2,14-26 o poměru víry a skutků, který končí větou: „jako je tedy tělo bez ducha mrtvé, tak je i víra bez skutků mrtvá“ (2,26). V tomto textu je na první pohled nápadný slovní protiklad vůči apoštolu Pavlovi, ( srv. Řím 3,28 a Jk 2,24). Protikladná argumentace s využitím stejného materiálu (Gn 15,6) vybízí k otázce po vztahu Jk k Pavlovým listům. Jakubův byl napsán později než Pavlovy listy Gal a Řím a představuje reakci na špatně pochopenou teologii sv. Pavla o ospravedlnění.
V oddílu o modlitbě (5,13-18) se hovoří o pomazání nemocných. Tridentský koncil o tomto místě prohlásil, že apoštol Jakub vyhlásil svátost pomazání nemocných.
List Jakubův je napsán velmi dobrou řečtinou. Jako spis užívaný v církvi je dosvědčen poměrně pozdě. To všechno ukazuje na nejistotu ohledně autora tohoto listu. Autorem může být některý pozdější (helenisticky školený) židokřesťan.
Chápe-li se Jk jako předpavlovský, pak musel vzniknout před první polovinou 50. let. Jednalo by se tedy o nejstarší spis NZ. Předpokládá se i doba pozdější, kdy pokračovaly diskuse kolem teologie apoštola Pavla, ale nebyly známy ještě dostatečně jeho listy. Je to doba asi kolem r. 60 po Kr. Napsal-li Jk Jakub, „bratr Páně“, musel být napsán nejpozději na začátku 60. let. Zastánci pseudepigragičnosti listu kladou napsání listu Jakubova do r. 80 až 90.
Napsal-li Jk historický Jakub, je místo napsání jasné. Může to být jen Jeruzalém. V případě pozdějšího původu listu, tj. po r. 70 po Kr., musel být list napsán jinde. V úvahu by mohla přicházet Sýrie nebo jiná oblast, kde byla památka Jakuba, „bratra Páně“, živá. Podle Jak 1,1 je list adresován „dvanácti kmenům v rozptýlení“. To bylo označení židů, kteří žili mimo Palestinu. V souvislosti listu muselo jít o židokřesťany. Ale tuto formulaci lze chápat i v obrazném smyslu. Potom by to bylo označení křesťanů vůbec. V tom případě, a to přichází v úvahu zvláště při pozdějším napsání Jak, je list skutečně katolickým (obecným).
List Jakubův měl a má význam jako důležitá korektura špatně chápané teologie sv. Pavla. Musí jít stále nejen o poslouchání, ale také o činy. Je potřebná živá víra. I další témata Jak, která zdůrazňují praktické křesťanství, zůstávají aktuální.
5.2 List Judův
Autor tohoto krátkého listu (25 veršů) se představuje jako „Juda, služebník (otrok) Ježíše Krista a bratr Jakubův“ (Ju 1). Z osob NZ přichází v úvahu jen Juda Mk 6,3, jeden z tzv. „bratří Páně“. Tradiční ztotožnění Judy, „bratra Páně“, s apoštolem Judou –Tadeášem se dnes opouští. Stejné jméno má v NZ také Jidáš. Ten však je samozřejmě mimo jakoukoliv spojitost s Ju.
List Judův chce varovat před skupinou lidí, kteří je svádějí falešnou naukou k neřestnému životu. Zúčastňují se agapé, jsou křesťany, ale podléhají nevázanému životu a patrně jsou také sexuálně výstřední.