UVOD_DO_BIBLE_2013_III
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Dnes se uznává, že Fm pochází skutečně od Pavla a že situace, o níž hovoří, odpovídala skutečnosti a nebyla uměle (literárně) vytvořena pro vyřešení otázky vztahu křesťanů k otroctví.
Tradiční odpověď na otázku po době a místu napsání Fm zněla, že tento list byl napsán v římském vězení počátkem 60. let. Podobně jako u Fp také u Fm se někteří vyslovili pro Césareu a posléze i pro Efes. Dá se říci, že lokalizace napsání Fm do Efesu dnes asi převládá. Muselo by to být někdy kolem r. 55. Situace vězně Pavla se však jeví jiná než v listu Filipanům. Pavel už počítá určitěji s návštěvou u Filemona. Proto se počítá s pozdější dobou sepsání, než u Fp.
Pro římskou vazbu mluví to, že apoštol Pavel se nachází v poměrně volném vězení. A to by odpovídalo Sk 28,30. Pro Efes mluví poměrně malá vzdálenost mezi Efesem a Kolosami. Cestovní plán sv. Pavla (v. 22) také lépe zapadá do jeho životopisu. Otázka, kam by se uprchlý otrok nejspíše uchýlil, není zcela jasná. Řím byl mnohem větším městem a tam jistě také směřovalo velké množství uprchlých otroků. To vedlo k opatřením pro jejich vyhledání. Napsání Fm v Efesu kolem r. 55 je pravděpodobné. S možností, že Fm byl napsán v Římě někdy kolem r. 62 je třeba ovšem také počítat.
Fm je velmi osobním listem apoštola Pavla. Odhaluje nám jeho osobnost z jiné stránky než třeba 2 Kor nebo Gal. Je v něm zachycen i postoj prvotní církve k otroctví. Vidíme i ve světle dalšího vývoje, že prvotní církev se nezasazovala o zrušení otroctví, které by znamenalo otřesení strukturou tehdejší společnosti. Otroctví trvalo ještě celá staletí, ale už zde můžeme najít vnitřní předpoklady pro jeho překonání.
2.3 List Kolosanům
Kolosy bylo město, které leželo ve Frýgii, v údolí řeky Lykos. V 5. stol. př. Kr. bylo významným městem, ale v 1. stol. po Kr. je převyšovala sousední města Laodicea a Hierapolis. Kolem r. 61 po Kr. byly Kolosy postiženy velkým zemětřesením a jeho význam pak prakticky mizí.
Křesťanskou obec v Kolosách založil pravděpodobně Epafras (1,7). Obec byla převážně pohanokřesťanská. Epafras patrně podal zprávu o situaci v Kolosách. List byl napsán za účelem odvrácení ohrožení bludnými naukami, které se začaly šířit mezi koloskými křesťany. Doručitelem Kol byl Tychikos (4,7).
Důležitým textem je 1,15-20 (hymnus na Krista); ojedinělou myšlenku v rámci NZ obsahuje 1,24 (Pavel na svém „těle“ doplňuje, „co ještě chybí k plnosti Kristových útrap“).
Ko vypadá při běžném čtení jako list apoštola Pavla. Od 1. pol. 19. stol. je to však zpochybňováno. Jako důvody se uvádí jazyk listu, jeho sloh a teologické myšlenky. V Ko se vypočítává 33 hapaxlegomen (slov vyskytujících se jen jednou) v rámci NZ. Dále slova, která jsou sice jinde v NZ, ale ne v Pavlových listech. V Ko chybí oslovení výrazem „bratr“, zatímco v hlavních Pavlových listech je poměrně časté. V Ko také chybí teologie ospravedlnění.