Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Anticka filosofie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (90 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

„Vím, že nic nevím.“ - zobrazení výsledku

- položil základy dialogu a komunikace – aby člověk mohl poznat objektivní pravdu musí si osvojit svobodný dialog, každý člověk má v sobě vnitřní hlas/ varovné svědomí v člověku – daimonion, který nám říká, zda činíme dobře či špatně

Dialog se skládá ze dvou částí:

1. Destruktivní část (autentická) – Sókrates po několika otázkách dojde k závěru, že ví, že něco neví, a pokud tedy např. Neví, co je to dobro, nemůže o někom říci, že je dobrý

2. Konstruktivní část – údajně další otázky, na které si sám od sebe spolubesedník odpovídá, pomocí svého daimonion dojde k definitivnímu závěru o daném morálním pojmu

- cílem lidského života je hledání pravdy, poznání pravdy a sloužení pravdě – metoda filosofování – spočívá v kladení otázky, jejímž cílem má být především nalezení správné definice problému, jediné dobro je vědění, jediné zlo je nevědomost

- odmítal sebevědomé egoisty (sofisty), kteří si myslí, že mají vždy pravdu, každý člověk má mít právo na kritiku

- stát mají řídít pouze schopní lidé

- zabýval se hlavně mravními problémy – poznej sám sebe, teprve pak je člověk schopen poznat objektivní pravdu, musí si však osvojit základy nauky o přesném myšlení – logika

- vrcholným cílem jeho etických snah je dosažení blaženosti, jejím předpokladem je ctnost

3. Platón (427 – 347 př.n.l.)

- vlastním jménem Aristoklés

- poházel z aristokratické rodiny

- založil v Athénách tzv. „Platónskou akademii“ - vyučoval zde bezplatně okruh žáků

- zemřel ve věku 80 let uprostřed práce

- zanechal celou řadu spisů (jeho díla mají formu dialogu, téměř ve všech dílech hraje vůdčí roli Sókratés)

- Obrana Sókratova – popisuje proces se Sókratem, jeho odsouzení a smrt

- Ústava – zabývá se teorií státu, ukázal, jak má vypadal ideální stát (3 základní přirozené stavy: řemeslníci, válečníci, vládci), kloní se k aristokratickému ideálu státu – vláda nejlepších, mají ho řídit filosofové, je třeba zřídit všeobecnou školní docházku, stát by měl směřovat k dobru a spravedlnosti, zájmy jednotlivce by neměly stát nad zájmy státu, otroci – nutná část lidské společnosti

- Faidón

- jeho tvorba se dělí do tří vývojových období:

  • sókratovské - etika

  • hlavní/střední období – nauka o dvou světech – 1. svět idejí (skutečnost) – svět abstraktních pojmů, pravých jsoucen, je absolutně neměnný, nehybný, dokonalý, absolutně dokonalé jsou ideje dobra a krásy, 2. svět smyslový (viditelná příroda/ svět / svět stínů) – je pouze nedokonalým obrazem dokonalého světa idejí (věci jsou pomíjivé, ideje věčné), žijeme v něm a setkáváme se s ním prostřednictvím našich smyslů

  • pythagorovské – logika – uvědomuje si rozpory, které se u něj objevují v hlavním období

Témata, do kterých materiál patří