Anticka filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Filosofie tohoto období se velice liší od klasického období. Římský duch, který se v ní spojuje s řeckým, jí vtiskl své rysy. Hlavní systémy byly založeny Řeky, ale rozšířily se především v Římě, a mezi Římany také nalezly své nejvýznamnější zástupce. Starořecká filosofie by se dala velmi obecně shrnout takto:
kosmos – jako souhrn uspořádaného celku světa
logos – všeovládající rozum jako prafenomén světa
éros – oddanost krásnu, která je uvedena v těsném spojení s mravním dobrem
Římané byli národ spíše praktický. To největší, co nám kromě své řeči a literatury zanechali, je římské právo a vzor státní správy, propracované s dosud neznámou dokonalostí. Obě oblasti mají své těžiště ve dvou momentech, v morálce jednotlivce a v jeho začlenění do státu a společnosti.
Ve filosofii se kladl důraz na etiku. Věda se opírala o Aristotela, filosofie o Sokrata a Platóna.
V tomto období nenalézáme žádného myslitele, který by byl tvůrčí silou a všeobjímající genialitou srovnatelný s filosofy doby rozkvětu. Filosofie ztratila na originalitě a hloubce, ale ne na rozmanitosti a získala moc a vliv. Stala se vládnoucí duchovní mcností. Do té doby, než byla vystřídána rodícím se křesťanstvím.
Vznikají 3 hlavní školy: Stoicismus, Epikureismus, Skepticismus
5. Epikúros ze Samu (341 – 270 př.n.l.)
Jeho slavné heslo: „Žij skrytě“ - státu a politiky si příliš necenil a dal přednost životu v soukromí, koupil zahradu v Athénách („zahrada Epikúrova“), kde také vyučoval. Na bráně zahrady bylo heslo „cílem této zahrady je slast“ - u závistivých spoluobčanů posílil názor, že učí bezmeznému holdování smyslové rozkoši – to je ale nepřesné. Nejvyšším dobrem je blaženost, radost, stěstí, ale znakem blaženosti je stav umírněnosti (vyhýbat se extrémům), nehnat se za požitky a používat rozum, důraz na cenu přátelství.
Své učení také dělí na logiku, fyziku, etiku:
logika – učí, jak zabránit omylům, jeho teorie poznání – za základní poznání považuje poznání smyslové, tedy pomocí vjemů. Vjemy jsou pravdivé => totální poznávací optimismus. Skutečnost = zkušenost
Fyzika – je předstupněm ke správnému jednání, svět lze vysvětlit z přirozené souvislosti věcí, bohové jej ani nestvořili, ani do něj nezasahují, chce osvobodit lidi od strachu, Epikúros přímo Bohy nepopírá, ale žijí podle něho „mezi světy“ a o lidské záležitostí se nestarají, úkolem fyzikálního poznání světa je sejmout z člověka strach z nadpozemských mocností, který pustoší jeh duší, tím ho osvobodit a umožnit mu plný prožitek z pozemského života
Etika – je cílem Epikúrovi filosofie, základním problémem lidskího života je bolest = strast. Je potřeba ji eliminovat, zničit. Základními zdroji bolesti jsou: očekávání bolesti, strach z Bohů, strach ze smrti.