Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 4

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vlastnosti vjemu:

  • kvalita vjemu – je závislá na stavu smyslových orgánů, na soustředěnosti vědomí

  • síla vjemu – závisí na zájmu o vnímanou věc, na síle podnětu, na citovém rozpoložení

  • trvání vjemu – závisí na délce působení okolních podnětů na naše smysly

Druhy vnímání:

  • zrakové vnímání – vnímáníí tvaru, barvy, velikosti, rozmístění v prostoru

  • sluchové vnímání – vnímání řeči, přijímání nových informací

  • čichové vnímáni – vnímáme vůně, pachy (souvisí s chutí)

  • kožní vnímání - vnímání dotyků, chladu, tepla, bolesti, hlavním smyslem je hmat

  • pohybové vnímání - umožňuje vnímat polohu těla a koordinovat pohyby při různých činnostech

  • vnímání času - je zvláštním druhem vnímání, není speciální orgán pro vnímání času, závisí na činnosti, zájmu, aktivitě

  • sociální vnímání – týká se vnímání lidí s nimiž jsme v kontaktu (postoje, vzhled, chování…)

Zvláštnosti vnímání:

  • smyslové klamy – vjem neodpovídá skutečnosti, ale člověk si svůj omyl uvědomuje, připouští, že je to jeho fantazie

  • synestezie – činnost jednoho analyzátoru vyvolává v představě činnost analyzátoru jiného

Poruchy vnímání:

  • halucinace – vjemy vznikají bez skutečného objektivního podnětu a člověk věří v jejich pravdivost. Jsou příznakem duševních chorob, ale i u zdravých lidí se mohou vyskytnot při vyčerpání, hladovění, při velkém duševním strádání.

  • iluze – zkreslené vjemy skutečných podnětů a člověk jim věří, omyl si nepřipouští

Kojenecké období

Za kojence označujeme dítě do jednoho roku. Je to období krátké, ale v mnohém pro další vývoj jedince naprosto rozhodující. Na konci období je dítě již schopno vzpřímené lokomoce, dovede uchopovat a záměrně pouštět věci, je schopné navázat řečovou komunikaci a navázalo vztahy k lidem, kteří o něj pečují.

Vývoj motoriky kojence se řídí principy vývoje, které popsali Charlotta Buhlerová a Arnold Gessel.

1. princip vývojového směru

postup kefalokaudální - naznačuje, že ovládání těla postupuje stejným směrem jako somatický růst - od hlavy k patě (dítě nejprve zvedá hlavičku a nakonec chodí);

postup proximodistální – naznačuje posun od centra těla k periferii - pohyby horních končetin i dolních končetin začínají nejprve v ramenním a kyčelním kloubu, postupně přecházejí na prsty a nakonec na chodidla;

postup ulnoradiální - naznačuje posun od malíčkové strany dlaně k palcové při aktivním úchopu.

2. princip střídavého proplétání antagonistických neuromotorických funkcí

  • střídání dominance flexorů a extensorů. Střídají se období vývoje a období konsolidace, dítě si osvojuje specifické funkce tak, že dosáhne určitého stupně dokonalosti a pak se vrací k dřívějšímu způsobu, aby mohlo postoupit na vyšší úroveň.

Témata, do kterých materiál patří