Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka č. 4

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. princip funkční asymetrie

  • tendence k postupné specializovanosti pravé a levé poloviny těla, opět stále na vyšší úrovni. Dítě v kojeneckém věku neupřednostňuje žádnou stranu těla, dominance ruky se vyhraňuje až ve druhém nebo třetím roce.

4. princip individualizace

  • dítě se rodí jako jedinečné individuum se svým svérázným způsobem růstu.

5. princip autoregulace

  • k pokrokům v jednotlivých oblastech nedochází hladce a vyrovnaně, u všech dětí pozorujeme výkyvy (například potřeba spánku během prvního roku u dítěte postupně klesá).

Vývoj kojence v jednotlivých obdobích

3měsíční dítě :

• leží v poloze naznak v symetrické poloze s otevřenýma ručičkama

• na bříšku se začíná opírat o předloktí

• uchopuje předměty zrakem, později ve 4. a 5. měsíci po předmětu sahá

• preferuje lidský pohyb - postavu

• komunikační prostředek - pláč, vrchol ve 2. měsíci, pak pláč diferencuje potřeby dítěte

• od 4 měsíců - koordinace pohybů, dítě strká předměty z ruky do pusy

6měsíční dítě :

• přidržuje se podaných prstů, přitahuje se do sedu

• chvíli bez opory sedí - žabí pozice

• zvládá uchopování větších předmětů

• začíná žvatlat, hlasem vyjadřuje spokojenost i nespokojenost

• auditivní percepce - otáčí se za hlasem

8 - 9měsíční dítě :

• sedí pevně a vzpřímeně

• začíná užívat kolena a ruce - aktivní lokomoce: leze, vytáhne se za ruce a stoupne si

• úchop od dlaňového ke klíšťovému - do špetky, začíná věci záměrně pouštět na zem

• v 8. měsíci získává dítě vztah k předmětům - cíleně vkládá předměty do sebe (kostky)

• reaguje na řeč - udělej : „pá-pá“, „paci-paci“ - rozdíly mezi dětmi

• samostatnost - drží si hrníček, lahvičku, kouše rohlík, sušenku, drží si jídlo samo v ruce

• od 8 měsíců rozlišuje dítě mezi prostředím a cílem - využívá své chování k dosažení cílů

První rok dítěte - 12měsíční dítě :

• první rok je velkým svátkem v celé rodině - rodinná oslava, svíčka, dort

• dítě stojí samo bez přidržování, dělá první krůčky, některé je vedeno za ruce, jiné se pouští samo

• dítě si hraje, hra je zaměřena na prozkoumávání hraček - je to tzv. funkční hra (pískací hračky mačká, aby pískaly), zkouší, jak předměty fungují; nedokáže si hrát s jiným stejně starým dítětem

• řeč - roční dítě rozumí stále většímu počtu slov, vyslovuje asi 6 slov, dosud ale nespojuje slovo a předmět, ten hledá očima až ke konci 1. roku; důležitá pro vývoj řeči je míra pozornosti věnovaná dítěti

• pokud je dítěti věnována velká pozornost, pak vysoká frekvence společných pohledů je podmínkou rozvoje pozornosti u dítěte, naopak pokud má dítě málo podnětů a je mu věnována malá pozornost, je jeho rozvoj pomalejší

Témata, do kterých materiál patří