Otázka č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. princip funkční asymetrie
tendence k postupné specializovanosti pravé a levé poloviny těla, opět stále na vyšší úrovni. Dítě v kojeneckém věku neupřednostňuje žádnou stranu těla, dominance ruky se vyhraňuje až ve druhém nebo třetím roce.
4. princip individualizace
dítě se rodí jako jedinečné individuum se svým svérázným způsobem růstu.
5. princip autoregulace
k pokrokům v jednotlivých oblastech nedochází hladce a vyrovnaně, u všech dětí pozorujeme výkyvy (například potřeba spánku během prvního roku u dítěte postupně klesá).
Vývoj kojence v jednotlivých obdobích
3měsíční dítě :
• leží v poloze naznak v symetrické poloze s otevřenýma ručičkama
• na bříšku se začíná opírat o předloktí
• uchopuje předměty zrakem, později ve 4. a 5. měsíci po předmětu sahá
• preferuje lidský pohyb - postavu
• komunikační prostředek - pláč, vrchol ve 2. měsíci, pak pláč diferencuje potřeby dítěte
• od 4 měsíců - koordinace pohybů, dítě strká předměty z ruky do pusy
6měsíční dítě :
• přidržuje se podaných prstů, přitahuje se do sedu
• chvíli bez opory sedí - žabí pozice
• zvládá uchopování větších předmětů
• začíná žvatlat, hlasem vyjadřuje spokojenost i nespokojenost
• auditivní percepce - otáčí se za hlasem
8 - 9měsíční dítě :
• sedí pevně a vzpřímeně
• začíná užívat kolena a ruce - aktivní lokomoce: leze, vytáhne se za ruce a stoupne si
• úchop od dlaňového ke klíšťovému - do špetky, začíná věci záměrně pouštět na zem
• v 8. měsíci získává dítě vztah k předmětům - cíleně vkládá předměty do sebe (kostky)
• reaguje na řeč - udělej : „pá-pá“, „paci-paci“ - rozdíly mezi dětmi
• samostatnost - drží si hrníček, lahvičku, kouše rohlík, sušenku, drží si jídlo samo v ruce
• od 8 měsíců rozlišuje dítě mezi prostředím a cílem - využívá své chování k dosažení cílů
První rok dítěte - 12měsíční dítě :
• první rok je velkým svátkem v celé rodině - rodinná oslava, svíčka, dort
• dítě stojí samo bez přidržování, dělá první krůčky, některé je vedeno za ruce, jiné se pouští samo
• dítě si hraje, hra je zaměřena na prozkoumávání hraček - je to tzv. funkční hra (pískací hračky mačká, aby pískaly), zkouší, jak předměty fungují; nedokáže si hrát s jiným stejně starým dítětem
• řeč - roční dítě rozumí stále většímu počtu slov, vyslovuje asi 6 slov, dosud ale nespojuje slovo a předmět, ten hledá očima až ke konci 1. roku; důležitá pro vývoj řeči je míra pozornosti věnovaná dítěti
• pokud je dítěti věnována velká pozornost, pak vysoká frekvence společných pohledů je podmínkou rozvoje pozornosti u dítěte, naopak pokud má dítě málo podnětů a je mu věnována malá pozornost, je jeho rozvoj pomalejší