přístupy-k-osobnosti-humantistickéx-psychoanalitickéx-behavioralistické
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Není zde takový důraz na zkušenost z minulosti – chování je motivováno přítomnými potřebami, růstem a rozvojem
Sebeaktualizace –
Každý člověk má svůj potenciál:
Touha po sebenaplnění
Touha po seberozvoji
Znaky sebeaktualizace:
Smíření a realismus: realistické vnímání sebe sama, druhých a okolního světa
Zaměření na problém: Zaobírání se řešením problémů mimo vlastní osobu, včetně pomoci druhým a hledání řešení problémů okolního světa. Motivací je smysl pro osobní zodpovědnost a etiku.
Spontaneita: týkající se vnitřních myšlenek, názorů i vnějšího chování. I když se přizpůsobuje pravidlům a sociálním očekáváním, zároveň má tendenci být otevřený a nekonvenční.
Autonomie a samota: potřeba nezávislosti a soukromí. I když si užívá společnosti druhých, potřebuje čas na to, aby se mohl soustředit na rozvíjení svého potenciálu.
Uznání: tendence nahlížet svět s trvalým smyslem pro uznání, ocenění, obdiv a úžas. I jednoduchá zkušenost se může stát zdrojem inspirace a potěšení.
Americká škola:
Humanistická psychologie --- třetí síla, která vznikla v opozici k psychoanalýze a behaviorismu
Cílem je pochopit vnitřní zážitky jedince a naučit jej, aby byl schopen své zážitky ovládat a stát se odolným vůči manipulaci zvnější
A. Maslow, C. Rogers
CARL ROGERS (1902-1987)
-
eho přístup k osobnosti pramení z osobních zkušeností z práce s emocionálně narušenými lidmi, z jeho zájmu o ty, kdo potřebují profesionální pomoc.
-
Vyznačuje se výrazným optimismem, vírou v člověka obecně.[2]
-
Jeho terapeutický směr zdůrazňuje autenticitu.[2]
-
Člověk dle Rogerse aktivně směřuje za různými cíli.[2]
-
Akcentuje přirozený vývoj člověka ke „konstruktivnímu naplnění“ vrozených možností.[3]
-
Má hlubokou úctu k lidské přirozenosti.
-
Lidství má podle něj přirozenou tendenci pohybovat se směrem k nezávislosti, sociální odpovědnosti, tvořivosti a zralosti.
-
Negativní názor o vrozené hříšnosti a špatnosti lidí podle něj živí křesťanská víra, tento názor podporuje i Freud, předložením obrazu osoby s Id. Podle těchto názorů je lidstvo iracionální, nesocializované, sobecké a destruktivní k sobě a druhým.
-
Pokud se lidé někdy projevují negativně, pak v té době nejednají v souladu se svou pravou vnitřní podstatou.
-
Rogers si uvědomuje, že jeho pohled může být považován za naivní optimismus.[2]
Sebeaktualizace
Veškeré chování člověka je nabuzeno a vedeno jediným, nečleněným, hlavním životním motivem, který označuje termínem realizující tendence / tendence k sebeaktualizaci.[4]V jeho koncepci je jediným předpokládaným motivačním konstruktem.
-
Vrozená tendence organismu rozvíjet svou kapacitu.
-
Tendence člověka stát se tím nejlepším já, jaké mu jeho vrozená povaha dovoluje.
-
Ostatní potřeby pouze vyplývají z tohoto jediného motivačního konstruktu.
-
Je jediným ústředním zdrojem energie v lidském organismu.[2]
-
Tkví ve fyziologických procesech celého těla.
-
Je biologickým faktem a nikoli pouhou psychickou tendencí.
-
Zajišťuje zachování organismu při deficitu potřeb.
-
Hýbe osobou ve směru k větší autonomii a soběstačnosti.
-
Není cílena jen redukcí tenzí, ale obsahuje v sobě i jejich vzrůst, rozvoj.
-