PSK otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
U počitků rozlišujeme:
· smyslovou citlivost – schopnost rozlišovat a pociťovat podněty s velmi nízkým počitkovým prahem
· smyslovou adaptace – přizpůsobivost na určitý podnět, např. zápach v místnosti, zvýšený hluk.
· zákon kontrastu – při náhlé změně intenzity podnětu se nám zdá intenzita nového podnětu větší, nebo menší než ve skutečnosti je
Podmínky efektivního čití:
Kvalita čití je závislá na:
· na anatomicko-fyziologickém stavu analyzátorů - na kvalitě a funkci smyslů
· intenzitě, výraznosti a době působení podnětu na analyzátor
· na soustředěnosti a pozornosti vědomí, na stavu CNS
Příklad:
Ve zdravotnictví se čití zkoumá např. při vyšetření sluchu - audiometrie, při neurologickém vyšetření kožní citlivosti na těle.
Vnímání
Vnímání je psychický proces, kterým poznáváme to, co na naše smysly v daném okamžiku
působí. Výsledkem tohoto procesu je vjem.
VJEM je smyslová registrace předmětu nebo jevu jako celku. Dominantní postavení při vnímání má u člověka zrakové vnímání. Vnímání nás informuje nejen
o vnějším světě, ale také o stavu našeho těla.
Vlastnosti vjemu:
· kvalita vjemu – je závislá na stavu smyslových orgánů, na soustředěnosti vědomí
· síla vjemu – závisí na zájmu o vnímanou věc, na síle podnětu, na citovém rozpoložení
· trvání vjemu – závisí na délce působení okolních podnětů na naše smysly
Druhy vnímání:
· zrakové vnímání – vnímání tvaru, barvy, velikosti, rozmístění v prostoru
· sluchové vnímání – vnímání řeči, přijímání nových informací
· čichové vnímáni – vnímáme vůně, pachy (souvisí s chutí)
· kožní vnímání - vnímání dotyků, chladu, tepla, bolesti, hlavním smyslem je hmat
· pohybové vnímání - umožňuje vnímat polohu těla a koordinovat pohyby při různých
činnostech
· vnímání času - je zvláštním druhem vnímání, není speciální orgán pro vnímání času, závisí na činnosti, zájmu, aktivitě
· sociální vnímání – týká se vnímání lidí s nimiž jsme v kontaktu (postoje, vzhled, chování…)
Zvláštnosti vnímání:
· smyslové klamy – vjem neodpovídá skutečnosti, ale člověk si svůj omyl uvědomuje,
připouští, že je to jeho fantazie
· synestezie – činnost jednoho analyzátoru vyvolává v představě činnost analyzátoru jiného
Poruchy vnímání:
· halucinace – vjemy vznikají bez skutečného objektivního podnětu a člověk věří v jejich
pravdivost. Jsou příznakem duševních chorob, ale i u zdravých lidí se mohou vyskytnout při vyčerpání, hladovění, při velkém duševním strádání.
· iluze – zkreslené vjemy skutečných podnětů a člověk jim věří, omyl si nepřipouští
Období kojence
- Kojenecké období končí 1. rokem života dítěte
- Jsou velké změny zejména v motorice dítěte
- Období výrazného zrání CNS, dítě je schopno složitějších reakcí, vytváří se četné podmíněné reflexy, jeho chování se stává stále složitějším