Předsokratici a Sokratés
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Sofisté
-
sofistai = učitel moudrosti
-
Sofisté putovali jako učitelé a brali za svoje „umění“ plat → odsuzováni (moudrost je dar od bohů, nemělo by se za to platit)
-
byli praktiky, nepřikládali význam teoretickému poznání ⇒ objektivní poznání není možné ⇒ není míra pro rozhodnutí, kdo má pravdu, půjde o to, komu je za pravdu dáno (kdo svoje stanovisko nejlépe obhájí) ⇒ etika → právo silnějšího – žádné teoretické úvahy, důležitější využití v praxi; existuje právo silnějšího, ne etiky
-
nikdy nevytvořili souvislou školu
-
Prótagorás z Abdéry (480-410)
„Na počátku Vyvracejících pravil: „Měrou všech věcí je člověk, jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou.“
-
existuje pouze subjektivní pravda vzhledem k člověku
-
obdobný názor i na náboženství
„Próthagorás prý užil takového počátku ve spise O bozích: „O bozích nemohu vědět, ani že jsou, ani že nejsou, ani jakou mají podobu. Neboť mnoho věcí to brání vědět i nezjevnost bohů i krátký život člověka.“
-
Gorgiás z Leontín
- zkoumali etiku, chování → antropologický zvrat
-
odvrátili pohled od přírody a zaměřili ho na člověka
-
poprvé učinili předmětem myšlení samo myšlení
-
podrobili etická měřítka výlučně rozumovému zkoumání (etika = věda)
-
přispěli k rozvoji lingvistiky a gramatiky
„Prótagorás první rozdělil řeč ve čtyři druhy: prosbu, otázku, odpověď a nařízení… a nazval je kořeny řečí. (druhy vět podle postoje mluvčího)
Prótagorás lišil rody jmen: jména mužská, ženská a věcná (nářadí).“
II. FILOZOFIE ATICKÁ
1. SÓKRATES (469/70 - 399 př. n. l.)
-
nevíme, zda takový, jak nám ho líčí historie, opravdu byl, či zda je to pouze literární výtvor, legenda
- nic se nedochovalo, vše víme od jeho žáků
a) Život
-
Athény, otec sochař, matka porodní bába, manželka Xanthippa (synonymum hádavé manželky), měl tři syny
-
platí za mluvčího aristokratické strany
-
r. 399 obžalován z bezbožnosti a odsouzen k smrti – měl vypít číši bolehlavu, jeho žáci mu chtěli pomoci utéct, ale Sókrates nechtěl („Je čas jít.“)
-
o životě a nauce Sókrata se dovídáme zprostředkovaně od Platóna (Dialogy), Xenofónta a Aristotela
b) Sókratova nauka
-
Sókrates navazuje a vychází ze sofistiky (není důležité pravdu míti, ale za pravdu dáti) a řecké tragédie (ani nejbožštějšímu člověku není dovoleno přestoupit nejvyšší zákon)
-
jeho zájem se obrací výhradně k člověku – řeší etiku
-
základem jeho filozofického myšlení je diskuse – rozhovor – hra otázek a odpovědí → učení babické – úkolem není moudrost rodit, ale pomáhat při zrození myšlenek druhým
-
otázka v hlubokém smyslu pramení z nevědění, v plném vědění nemůže být otázky; ten, kdo se dovede nejradikálněji tázat, je tím, kdo neví, ale ptá se proto, že o této nevědomosti ví → první Sókratův úkol: vzbudit vědění nevědění = otázku – když nevím a vědět chci, přichází otázka