Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předsokratici a Sokratés

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (41.08 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

a) Leukippos (kolem 450 př. l.)

  • zakladatel atomismu – první, kdo přišel se slovem „atom“

„Nic se neděje nazdařbůh, nýbrž vše z důvodu a nutně.“ – nic není nahodilé, vše vyvolá svou reakci, vše na všechno reaguje, vše má svou příčinu, činnosti/nečinnosti jsou vyvolány někým jiným

→ první jasná formulace zákonu kauzality (příčinnosti)

  • Leukippově učení se dozvídáme více až od jeho žáka Démokrita

b) Démokritos (460-351 př. l.)

  • svět se sestává z plného jsoucna (vyplňuje prostor) a nejsoucího prázdna

  • ono plné není jedno, ale je to spousta nespočetných tělísek – atomy (nedělitelný)

„Leukippos uznával nesčíslné, stále se pohybující prvky, atomy, a nekonečné množství tvarů v nich, poněvadž nic není spíše takové než onaké a poněvadž pozoroval ve všech věcech neustálé vznikání a změnu."

- celý svět je složen z atomů, atom je poslední částečka; vznik – spojování x zánik – rozpojování (bez přítomnosti boha)

  • spojování oddělených atomů ↔ rozlučování atomů spojených → klasický materialistický systém starověku

- atomy mají různé tvary (nejdokonalejší kulatý), dokonalost na člověku je duše

  • Demokritova etika

„Lidem se sluší více dbát o duši než o tělo, neboť dokonalost duše napravuje špatnosti těla, ale síla těla bez rozumu nikterak nezlepší duši. – když má člověk nedostatky a je čestný a slušný, tak se to tím dá napravit

Kdo volí duševní statky, volí božštější; kdo tělesné, volí lidské. – kdo si vybere, že se dobře nají, zacvičí si – to je lidské, normální

Spravedlivá láska je toužit bez svévole po krásných lidech. – svévolný člověk – chová se tak, jak sám chce; když někoho milujeme, tak i s jeho nedostatky

Je lépe pro nerozumné, jsou-li ovládáni, než vládnou-li. – vzdělání neznamená, že člověk je inteligentní; nerozumný člověk by neměl vládnout, ale poslouchat moudré

Ozdobou pro ženu je málomluvnost; krásná je i prostá ozdoba. – žena měla jasnou pozici – starat se o děti a manžela

Démokritos pravil, že ten, kdo dostane dobrého zetě, nalezne syna; kdo nedostane, ztratí i dceru. – když se dobře vdáme, rodiče si s ním rozumí → získají nového syna

K svobodě náleží volnost slova. Ale je nebezpečí v rozeznání pravého času pro ni. – můžeme říct, co si myslíme, ale musíme přemýšlet kdy (ve vhodnou chvíli)

Svár v obci je zlem pro obě strany, neboť i pro vítěze i poražené znamená stejnou zkázu.“ – svár by se neměl řešit bojem

→ období předsokratiků bylo zaměřeno na hledání pralátky (arché), praprincipu → přírodní filozofie

  • mezi I. a II. obdobím stojí sofisté

Řecko v 5. st. př. n. l.

  • spousta filozofických směrů ⇒ pochybnost o poznávacích schopnostech člověka

  • vítězné války proti Peršanům (500-449 př. n. l.)

  • Athény - bohatství ⇒ potřeba vyššího vzdělání ⇒ ústava ⇒ potřeba dobře mluvit (učení rétoriky → učení do Athén)

Témata, do kterých materiál patří