Předsokratici a Sokratés
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
oheň je prvkem a všechno je obměnou ohně a děje se jeho zřeďováním a zhušťováním
-
všechno vzniká podle zákona protikladnosti a celek je v ustavičném toku jako řeka → svět existuje na základě boje protikladů; vše plyne a nic netrvá
„Nelze vstoupit dvakrát do téže řeky.“
„Vše plyne, nic netrvá.“
„Každá věc potřebuje ke svému bytí svůj protiklad.“
- př. zdá se mi, že špatně hraji na klavír x slyším někoho horšího než já
„Spojeniny: celé a necelé, shodné a neshodné, souzvučné a nesouzvučné, a ze všeho je jedno a z jednoho vše.
Moře je voda nejčistší i nejšpinavější: pro ryby pitná a prospěšná, pro lidi nepitná a zhoubná.
Vepři se těší více z hnoje nežli z čisté vody.
Nemoc činí zdraví příjemným a dobrým, hlad nasycení, únava odpočinek.“
-
Hérakleitos vytvořil model dialektického učení o vývoji
-
dialektika
-
původní řecký význam: umění dokazovat pomocí argumentu a protiargumentu (pro et contra)
-
moderní pojetí: vývojová nauka, která zákon postupujícího proudu dění spatřuje v rozporu protikladných sil
- na základě boje protichůdných sil se posouvá svět dál → boj dvou stran a ta, co zvítězí, posune svět dál
4. Eleaté
a) Xenofanés (asi 580 př. l. – 488 př. l.)
-
zásadní útok filozofie proti řeckému náboženství
-
To, co je nejvyšší a nejlepší, může být jen jedno. x polyteistické náboženství v Řecku → poprvé myšlenka monoteistického náboženství
-
nejvyšší bůh je pro Xenofana identický s jednotou celku světa → myšlenka o věčném, neproměnlivém bytí za rozmanitosti jevů – není dynamické (celek je statický, mění se jen jednotlivosti)
b) Parmenidés (okolo 540 př. l.)
-
rozpracoval myšlenku o věčném, neproměnlivém bytí za rozmanitosti jevů
„Parmenidés … tvrdě, že vedle jsoucího není nejsoucí ničím, nutně se domnívá, že jsoucí je jedno a že není nic jiného….
Pokud je však nucen řídit se jevy a pokud myslí, že je jedno podle rozumu, ale mnohé podle smyslového vnímání, potud uznává dvě příčiny a dva počátky, teplo a chladno, a zve je ohněm a zemí. Z toho pak řadí teplo k jsoucímu a druhé k nejsoucímu.“ – vedle jsoucího není nejsoucí ničím
- věřili, že pohyb = přechod z plného do prázdného → Parmenidés věřil, že existuje jen plné a plné (neexistuje prázdné) → neexistuje pohyb
-
může být jen bytí a nikoliv nejsoucno (pohyb předpokládá nejsoucno)
c) Zénón z Eleje (460 př. l.)
-
důkazy o neexistenci pohybu (aporie)
„Zénónovy aporie:
První je, že není pohybu, ježto to, co se pohybuje, musí dojít dříve do poloviny cesty, než dojde k cíli...
- než dojde do půlky, musí dojít do půlky půlky, dále do půlky půlky půlky,…
Druhý důkaz je tzv. Achilleus. Je to ten, že nejpomalejší tvor nemůže být v běhu nikdy dostižen nejrychlejším, neboť pronásledující musí dříve dojít tam, odkud vyběhl prchající, takže pomalejší je nutně vždy o něco napřed.