Středoveká filozofie I sv. Augustin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
během prvních století je základním problémem vztah mezi moudrostí křesťanskou a pohanskou:
Opovržení pohanskou moudrostí (stačí boží zjevení, to smysluplné z řecké filozofie pochází od Židů)
Racionalismus – nadměrná záliba v horování pro rozum (filozofie znamenitější než víra)
Harmonická spolupráce božské moudrosti s lidskou – uzná se prvenství božské moudrosti a filozofie bude ve službách této moudrosti (filozofie bude hájit víru proti pohanům, vykládat obsah zjevení)
křesťanské vědění nemá pevnou strukturu
inspirace tohoto období je téměř vždy platónská
b) Představitelé tohoto období
patristika = učení církevních Otců
Otcové apologeti (apologet = obhájce) – křesťanští spisovatelé, kteří si vzali za úkol hájit křesťanství proti protivníkům (Justin) – cílem je vytvořit systém, aby křesťanství mělo filozofický základ
Alexandrijská škola – Klement Alexandrijský
Órigenés – pokus o systematický výklad křesťanství, nejznámější žák Klementa Alexandrijského, vychází z toho, že vesmír má řád a je závislý na tvořivém Logu (rozum); vznikli bibličtí andělé (duchové), někteří z nich se vzbouří proti Bohu a Bůh je za to poslal na zem, kde byli uvězněni do těl (smyslový svět) → vznikli lidé + jiní duchové klesli pod zem → démoni
Aristidés, Theofilos Antiošský, Tentullianus, Basileios, Augustin
Myšlenky Otců apologetů:
- rozum má božskou přirozenost a vtělil se v Kristu
- Kristus je pravý filozof
- filozofie je boží dar
- Řekové za nejlepší myšlenky svých škol vděčí Mojžíšovi
- filozofie není znamenitější než víra
c) Augustin (Aurelius Augustinus)
- nejznámější představitel raných církevních Otců
- chce obhájit křesťanství, ne se stát filozofem
α) Život
-
narozen 345 n. l. v Thagaste (Numidie, sever Afriky), otec pohan, matka křesťanka (sv. Monika).
-
matka se ho v mládí marně snažila přivést ke křesťanství, stal se profesorem rétoriky (Thagaste, Kartágo, Řím, Milán)
- nejdříve hazardní hráč, hýřil, chodil za ženami,…
-
byl přívržencem manicheismu, později skepticismu, novoplatónismu, konvertoval ke katolicismu, ve věku 33 let se dal pokřtít, vrací se do Afriky → stává se knězem, později biskupem (stává se velkou křesťanskou autoritou)
-
umírá roku 430 v městě Hippo Regius za obléhání města germánským kmenem Vandalů (nabídnou mu, aby utekl, ale nechce je opustit).
β) Spisy
Confessiones – Vyznání – popisuje jeho život do doby, kdy byl pokřtěn
De civitate Dei – O boží obci
jeho práce mají velice osobní charakter
γ) Augustinovy myšlenky
-
chtěl psát sdělení o životě, o svém vlastním vnitřním životě
-
jeho práce jsou nesystematické a filozofické úvahy musíme vybírat
-
v duchu platónské klasifikace dělí filozofii na logiku, fyziku a etiku
-
Fyzika - studuje Boha jako Nejvyšší realitu a Účinnou příčinu, jako Zdroj všeho reálného: neživé i živé přírody, člověka i andělů → vše je od Boha a vše je z Boha, příčinou fyziky je Bůh a pokud je něco na světě, je to tam proto, že to tak Bůh chce
-
Logika - studuje Boha jako vzornou Příčinu veškeré pravdy, jako Rozumové světlo, Slunce duchů