Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Středoveká filozofie I sv. Augustin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (42.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

(všechen rozum má člověk od Boha a má ho takový, jaký chce Bůh sám)

3 stupně lidského poznání: vnímání (sensus), vědění (scientia) a moudrost (sapientia)

  • Etika - studuje Boha jako Nejvyšší dobro, finální Příčinu všech stvořených tendencí

  • problém zla – božská prozřetelnost ovládá běh světa a všechno zlo napomáhá nastolení definitivního řádu, v němž bude triumfovat dobro (božská prozřetelnost → ví, co proč dělá, vše se děje s jeho svolením, zlo tedy není od ďábla)

- když Bůh nastolí zlo na Zemi, dělá to proto, aby skrze utrpení utužil lid a tím napomohl k nastolení spravedlivého řádu → zlo je nástroj, jak lidem ukázat, že by něco měli udělat jinak

  • svoboda lidské vůle – teorie božského předurčení (predestinace) – každý z nás je Bohem předurčen k nějaké roli v životě, což nejsme schopni změnit

δ) O boží obci

  • jeho „obec“ není obcí ve smyslu řecké polis, ale mystickým útvarem

  • dějiny jsou přitom svárem dvou obcí – obce boží (ta, ve které chceme být, bezchybná) a obce pozemské (ta, ve které jsme, děláme chyby)

  • obec boží zakládá symbolicky Abel (ta je pro všechny omilostněné) a obec pozemskou jeho vrah Kain (uspořádání nutné jen pro padlé, je určeno k zániku)

  • ve světových dějinách se tyto dvě obce prolínají a bojují spolu (apoštol sv. Petr byl tzv. náměstek Boha na Zemi → z toho se vyvinul papež, kněz, biskup,… x protestanti – říkají, že o takovýchto funkcích není v Bibli ani zmínka + ani o tom, že by církev měla mít majetek)

  • církev má zvláštní úlohu, protože shromažďuje ty, kteří jsou povoláni ke spáse (kteří půjdou do boží obce) → snaha vytvořit vědecké učení a řád

Aurelius Augustinus: V čem se nebeské společenství s pozemskou obcí pokojně shoduje a v čem s ní nesouhlasí

„Ale domácnost lidí, kteří nežijí z víry, kráčí za mírem pozemským, jenž provází statky a výhody tohoto časného života; zato domácnost lidí, kteří žijí z víry, vzhlíží k věčným zaslíbením pro život budoucí, kdežto statků pozemských a časných užívá jako cizinka, nedávajíc se jimi upoutat a odvrátit od svého cíle, Boha, ale opírajíc se o ně, aby lehčeji nesla a co nejméně zvýšila břemeno porušitelného těla, jež zatěžuje duši.

- ti, co jsou v obci pozemské a nejsou věřící, usilují o majetek, pozici,… x ti, co chtějí do boží obce se na materiálno a nezaměřují

... Tak také pozemská obec, která nežije z víry, kráčí za mírem pozemským a svornost občanů ve vládě i poslušnosti naciluje k tomu, aby mezi nimi byla jakási shoda vůle v otázce potřeb smrtelného života. Naproti tomu obec nebeská či spíše ta její část, která v této smrtelnosti je cizinkou a žije z víry, potřebuje požívat i tohoto míru, pokud nepomine ta smrtelnost, pro niž je tohoto míru zapotřebí; proto také dokud tráví svůj život v cizině u obce pozemské jako v zajetí, majíc slíbeno vykoupení a obdrževši jako záruku duchovní milost, neváhá poslouchat zákonů pozemské obce, jež spravují potřeby smrtelného života, a to proto, aby – protože ten smrtelný stav je oběma obcím společný - byla ve věcech, k němu se vztahujících, mezi nimi zachována svornost.

Témata, do kterých materiál patří