Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Téze úvodu do hudební estetiky. (1)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (99.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Erich Auerbach, Mimesis (č. př.)

6 Immanuel Kant - umírá 1804 (Beethoven 1827)

Skok do osvicenstvi s opomenutím středověké estetiky a renesančního návratu k antice. Ústřední pojem krásy: „interesseloses Wohlgefallen“.

1) krása je věcí formy (květ jabloně) a je univerzální (rozkvetlá jabloň se může líbit každému), proto můžeme činit estetické soudy, posuzovat krásu, není totiž nekontrolovatelně subjektivní

2) je ovšem založena na subjektivním ohodnocení fenoménu, k čemuž je třeba mít estetické cítění, jako máme common sense, zdravý rozum (sadař posuzující příští úrodu nechává krásu stranou). Krásné je to, co se líbí v prostém posouzení, tedy bez racionálního zvažování proudu smyslových počitků

3) ke kráse patří, že ji bereme jako fenomén, na němž nejsme interesováni: das interesselose Wohlgefallen - vychutnáváme si krásu jabloně bez zřetele k příští úrodě jablek

4) estetické soudy ukazují, že krásné věci mají účel bez účelu.

7 Friedrich Schiller - umírá 1805, rok po Kantovi

Zajímá ho estetická výchova člověka, který žije omezován v mnoha ohledech, nutností shánět existenci, bez vztahu k přírodě.

Jeho přirozenost touží

a) po plném rozvinutí citového života v činnosti a s pocity radostného vzrušení, ale

b) neusiluje o nespoutanou, barbarskou svobodu, protože má v sobě silné formálni sklony, kde se uplatnuje rozum.

Oběma tendencím vyhovuje hra - také v hudbě, jako hravost, radost z variací, hraní, muzicírování. Ve hře se člověk podřizuje jen takovým omezením, která si uložil on sám, nejdou z vnějšku. Jeho svoboda neni dotčena.

Jiří Černý Fotbal je hra (fenomenologická studie)

Schiller vidí ve hře živoucí formu a tato forma se mu ztotožňuje s krásou. Naplňuje nás uspokojením a hra otvírá cestu - cíl je realizovat svobodu člověka. Výzva k sbratření v Deváté „Seid umschlungen, Millionen“.

Člověk je plně člověkem jen tam, kde si hraje.

Viděl souvislost se hrou jako důsledek uměleckého pudu.

Huizinga, Homo ludens: Přecenění hry jako zdroje veškeré kultury a abundantní výklad (válka jako hra, soudnictví jako hra apod.).

8 Formalismus - Hanslick

Když se v devatenáctém století začalo stále hojněji používat obratu „programní hudba“ pro některé nově vzniklé kompozice romantických skladatelů, rozvířil se v časopisech a publikacích o hudbě nebývalý ruch na toto téma. Pro některé kritiky se označení „programní hudba“ stalo rovněž měřítkem kvality a pokroku v hudebním vývoji (srv. Nejedlý, Dějiny české hudby, 1903). Ten pro ně vykazovaly „moderní“ útvary, jakými se tehdy mohla právem jevit symfonická báseň, programní symfonie a podobné kompozice spjaté s obraznými podněty mimohudební povahy; objevovalo se jich nesrovnatelně více než v celé předchozí hudební historii.

Tehdy vystoupil s originálním vkladem svérázný myslitel pražský rodák Eduard Hanslick, jehož názory vyvolaly bouři odporu i souhlasu vlekoucí se po dlouhá desítiletí.

Témata, do kterých materiál patří