Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Téze úvodu do hudební estetiky. (1)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (99.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Synkretický projev s uměleckým charakterem, srv. Thompson počáteční křik a jednota hudba tanec poezie divadlo pantomima. Vývoj má trvalou dynamiku - viz opera opereta hud. revue muzikál, nebo divadlo I, film II, televize III. Tedy i stále nové recipientní postoje a nové podněty pro hodnocení. Také nové cílové skupiny (opereta, malá divadla 60. let) - a také v pohybu, co je veselé a co kýč. Vkus má svou dynamiku a arbitry.

Obraz vnímáme jako zření, stav pohroužení, vhled, insight do jádra - geniální dílo.

Poezie oslovuje slovy, zřejmý dialog s námi, míří na naši mluvu v duši.

Hudba je bezprostřední sdělení, k němuž se nehodí principiálně přidávat slovní „výklad“ či „překlad“. Žije v ustavičném proudu, hudební jevy vyznačuje nepřetržitá vývojová dynamika. Analytici někdy činí objektem svého zkoumání umělecký artefakt, přičemž jejich pohled ulpívá na čemsi statickém, co je v moderní době převážně zachyceno mechanicky a jeví se podobně jako kniha, pomník, propracovaný stroj, gramofonový záznam. Blíže realitě je nepochybně pohled, ve kterém je hudební jev pojímán jako biologický útvar - živý strom s evoluční minulostí a zachycený právě jen v jediném bodě pohledu; jedno statické políčko filmu je třeba včlenit do kontextu a pochopit je jako fázi souvislého pohybu.

Fuga, kterou končí Max Reger orchestrální op. 132 - Variace a Fuga na Mozartovo téma - rezonuje s řadou předchozích skladeb téže kontrapunktické formy, přičemž zřetelný odkaz s nejvyšší prioritou je samozřejmě (ideální) fuga Bachova. Ale jistě tu hraje svou roli i snopec dalších potenciálních odkazů na dynamiku hudebních dějin - orchestrální variace Johannesa Brahmse, možná i polyfonní technika samotného Mozarta a další otevřené dveře směrem do minulosti i ovšem Regerovy přítomnosti.

Sotva však předstoupí umělecké dílo před společnost, přijme na sebe platónské trvání ideje a vymkne se času - na rozdíl od dočasnosti quasiuměleckých výtvorů (což může být případ kýče, politické objednávky, uměleckého nezdaru).

Primární recepce díla, založená na bezprostředním zážitku z jeho realizace nebo z aktivního posluchačského spoluprožívání, je doprovázena v našem kulturním okruhu intelektuální a emocionální konfrontací - ať vědomou, či podvědomou, a tedy prismatem soudu. Navenek to dokládá obrovská literatura, komentující, hodnotící a vykládající hudbu, dokládá to hudební žurnalistika i osobní zkušenost, s níž se publikum navzájem dělí o své interní zážitky z uměleckého díla.

12 Současná ideová východiska

Cassirer a odkrývání významových vrstev uměleckého díla. Erwin Panofsky, který se do hloubky zabýval problematikou symbolismu ve výtvarném umění, rozlišil instruktivně některé významové vrstvy obrazu:

první odhaluje předměty a události, jež je možné poznat přímým náhledem; skladba se otvírá i pětiletému nadanému muzikantovi.

Témata, do kterých materiál patří