Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Téze úvodu do hudební estetiky. (1)

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (99.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

„Úsilí (Der Drang) dobrat se co možno nejobjektivnějšího poznání věcí, které hýbe v naší době všemi obory vědění, musí se nutně zabývat také výzkumem krásného (das Schöne). To se mu bude moci podařit jen tak, že skoncuje s metodou, jež vychází ze subjektivního pocitu, aby se po poetické procházce přes celou periferii předmětu opět k pocitu vrátila. Bude se muset - jestliže se nechce stát něčím zcela iluzorním - přinejmenším tak dalece přiblížit přírodovědecké metodě, aby se pokusila dostat věcem na kobylku a vyzkoumat, co v nich je trvalé, objektivní, ponechávajíc stranou na tisíc proměnlivých dojmů.“1

Hanslickovo uvažování má některé mimořádně pozitivní stránky. Přední z nich bylo jeho zúčtování s krasořečněním o hudbě a citovosti, na což byl značně alergický. Asi by neprotestoval proti Smetanově bonmotu použitému jako heslo při anonymním zadání opery Braniboři v Čechách - "Hudba, jazyk citů, slovo myšlenky" - neboť uměl připustit metaforu či synekdochu podobného rázu, jestliže byla vyslovena ve víceméně nezávazné výpovědi. Principiálně však mířil právě proti tomu, aby se tato myšlenka stala někomu pomyslným klíčem k otvírání hudebních děl a pochopení hudebního krásna.

Přiblížit se „přírodovědecké metodě“ mu bylo strhujícím programem, který přitahuje pozornost nesčetných badatelů na půdě estetiky a hudby dodnes. Hanslick nemohl být slepý k obrovskému rozmachu vědy a techniky, který za jeho života zasáhl Evropu a Ameriku.

jak nebýt přitahován myšlenkou, že by bylo možné nějak podobně přírodním vědám extrahovat z hudební skladby její elementy, buňky (Purkyně), a vyčistit Augiášův chlév planého básnění o hudbě.

Tomu holdovala tzv. výrazová estetika, která „hudebně krásné“ výlučně svazovala s city - city měla jednak hudba probouzet, jednak měly být samým obsahem hudebních skladeb; oběma výklady Hanslick opovrhoval. „Krásno nemá vůbec žádný účel, neboť je pouhou formou, která sice podle svého obsahu, jímž je naplněna, může být k nejrozmanitějším účelům použita, ale nemá žádný jiný, než sebe samu,“2 tvrdí v prohlášení, které se stalo kamenem sváru svou bojovnou vyhraněností, proklamováno právě v epoše mohutného rozvoje opery a programní hudby.

A dospívá k slavné tézi, která se zapsala mezi „věčná slova“. „Na otázku, co má být prostřednictvím tónového materiálu vyjádřeno, zní odpověď: hudební ideje. Plně vyjádřená hudební idea je však již samostatným krásnem, je sama sobě účelem a naprosto ne opět prostředkem či materiálem zobrazujícím city a myšlenky.“ Tomuto Hanslickovu mínění lze nastavit zrcadlo například v představě Čtvrté symfonie Johannesa Brahmse, aby bylo zřejmé, kam především míří.

Stravinskij vyslovuje své příbuzné stanovisko jako světově uznávaný skladatel a jeho slova měla a mají svou váhu, byť i ona narazila na mnohý silný odpor - stejně jako se ho dočkal Hanslick (první vydání jeho eseje je z roku 1854): „Mám za to, že hudba je v jádře neschopna něco vyjadřovat: ať už cit, postoj, psychický stav, přírodní zjev nebo cokoliv jiného. Výraz nikdy nepatřil k vlastnostem, tkvícím v podstatě hudby. Její smysl jím naprosto není podmíněn. Zdá-li se - a tak tomu bývá skoro vždycky - jako by hudba něco vyjadřovala, je to jen klamná představa a ne skutečnost. [...] Fenomén hudby je nám dán jedině za tím účelem, aby byl zřízen ve věcech řád, počítajíc v to řád mezi člověkem a časem, a zejména tento řád. K tomu, aby se uskutečnil, je tedy nutné a výhradně třeba stavby. Když je stavba hotova a řád vybudován, všecko je řečeno.“

Témata, do kterých materiál patří