C 19 - Normalizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Periodizace:
- členění pocházející od Martina Pilaře:
1) prnví vlna čes. und. v 50. letech
2) americký und. konce 60. let a jeho vliv na čes. kult. kontext
3) pražský underground v 70. letech
4) underground v letech nedávných a dnes
- podobné etapy uvádí Martin Machovec:
1) průkopníci (Egon Bondy, Ivo Vodseďálek, Bohumil Hrabal)
2) 60. a 70. léta – vlivy amerického undergroundu (Milan Knížák, Milan Koch, Vratislav Brabenec, Pavel Zajíček, Fanda Pánek, Ivan Martin Jirous, Quido Machulka, Josef Vondruška)
3) 80. léta – nejmladší podzemní generace (Jáchym Topol, J. H. Krchovský, Petr Placák, Luděk Marks)
- novodobý, specificky český význam pojmu underground se postupně ustaloval v 70. letech během působení Ivana Jirouse, zásluhou jeho přednášek, článků a následně i poezie se toto anglické slovo s mnoha různými konotacemi začalo používat tak často a v tak úzkém významu, že je možno je chápat jako odborný termín
50. léta
- první vlna lit. aktivity čes. und. zasahuje do let 1948-1953 a předchází mu zhruba pětileté přípravné období tzv. ur-undergroundu v souvislosti s Hrabalovým „drsným experimentováním konce let čtyřicátých“, kde nacházel kontakty s programy Skupiny 42 + spolupráce s Karlem Maryskem
- vznikaly i první výtvarné a lit. práce Vladimíra Boudníka
- v 50. letech pak vznikl generační manifest (Doslov aneb Abdikace), který vyjadřoval gen. pocit přátelského okruhu tvořeného Hrabalem, Bondym, Krejcarovou, Medkem a Sekalem
- totální realismus:
- účinnost básní tkví v tom, že nikterak nejsou přikrášlovány výseky reality a je cítit napětí mezi světem přirozeným a nepřirozeným
Chci vyjádřit to co mne zabíjí
a co ostatní lidi oživuje
Dostala jste citrony?
Dostali dvacet let
Je větší příděl než
minulý rok.
Hrušky jsou k dostání
jsme stále bez bytu
A květiny voní a voní.
- Vodseďálkova „trapná poezie“ – zdroje trapnosti nacházeli Vodseďálek i Bondy v megalomanské stalinistické propagandě. Trapnost působí jako běžný pocit člověka
Trocký jí cecky
Trocký jí všecky cecky
Trocký nosí kecky a jí všecky cecky
60. léta
- nejšťastnější doba poválečné čes. lit., zmírňoval se útlak a rostl zájem veřejnosti i prestiž literátů
70. léta
- spjatost literárního und. s hudbou
- americký vliv- vydávání časopisů (150), překlady poezie amerických beatniků-velký ohlas u nás, pronikání rockńŕollu…
- osobnosti M. Knížáka a I. M. Jirouse skupina Aktual
- spolupráce Bondyho s Jirousem→zhudebňování textů Plastiky (Když je dnes člověku dvacet, chce se mu hnusem zvracet…)
nedávná léta
působení uměl. směru let 80. zesláblo
mohutný nástup samizdatové činnosti mladší und. generace (Sado-Maso jako protipol Mladého světa, Revolver Revue, Paternoster)
mladší generace vědomě navazovala na některé rysy und. 70. let a zároveň prožívala další zásahy státu proti svobodě uměleckého projevu
velký ohlas měly kritické články proti rockovým skupinám tzv, „nové vlny“ (vydány v Rudém právu), které byly předzvěstí problémů, které úřady činily např. M. Kocábovi ze skupiny Pražský výběr aj.
Jáchym Topol-texty pro skupiny Národní třída a Psí vojáci
Petr Placák textařsky posílil Plastiky-Hovězí porážka, Tichá modlitba