C 19 - Normalizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
činnost Charty 77
Chartu 77 navenek reprezentovala vždy trojice mluvčích, kteří byli jmenováni vždy na rok. Za dobu své existence se vyjádřila k řadě společenských problémů, jako např. k diskriminaci v zaměstnání a povolání, ke svobodě cestování, ke stavu životního prostředí, k právům věřících občanů a stavu řeholí, stavu ekonomiky, problematice důchodců, k toxikomanii a mnoha dalším. Několikrát též žádala amnestii pro konkrétní uvězněné politické vězně. Od roku 1978 vydávala nezávislá skupina signatářů časopis "Informace o Chartě 77". V něm byly publikovány dokumenty Charty 77, sdělení Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných (VONS) a informace o samizdatových novinkách. Časopis byl nezávislý nejen na státní moci, ale i na samotné Chartě 77. Úzce však spolupracoval s jejími mluvčími. V roce 1992 byla činnost Charty 77, která se stala v 70. - 80. letech centrem opozice v Československu, ukončena.
Underground
underground – podzemí, kulturní směr rozvíjející se v pol. 60. let 20. stol. (Plastic People of the Universe); 1. hudba – postupy a interpretace, které zdánlivě jednoduchou hudební poetiku často využívají pro originální fudební experimenty; 2. literatura – vyjádření odporu vůči konformní, konvenční a zferičizované kultuře a jejím normám; usiluje o bezprostřední vyjádření touhy po osvobození z pout banálního a konzumního životního stylu (i za cenu šokující otevřenosti, zejména v oblasti morálky a sexu); záměrně užívá vulgární výrazy (E. Bondy, M. Jirous)
MARTIN PILAŘ: UNDERGROUND (KAPITOLY O ČESKÉM LITERÁRNÍM UNDERGROUNDU, BRNO 1999)
Je to nečistá hra tvářit se svobodně, když jsem jen pes na řetězu, který štěká na jiného psa na řetězu. Pustiti se s nimi do diskuze (třeba jim jen spílat – to nic na věci nemění) znamená je uznat. Jediné východisko svobodného: neodpovídat na otázky, na jejich otázky, jediná možnost existence: neexistovat proti moci, ale vedle ní, paralelně s ní. To jste nepochopili. – Jan Zábrana (1966)
underground se překládá jako podzemí, z čehož jde vyvodit, že und. literatura je ta, která se musí skrývat – výrazně se liší od politiských i kulturních konvencí, které jsou ve své době považovány za určující a přijímány většinou občanů
názor Martina Putny: kulturní underground – typ podzemí, kam se vstupuje dobrovolně a s vědomým odmítnutím až zhnusením systémem a jeho hodnotami
4 kroky, které člověka do podzemí vedou: 1) odpor k oficiálnímu světu a jeho kultuře
2) odchod z něho
3) sdružení s lidmi podobně uvažujícími
4) vytváření jiného, paralelního světa s jinou kulturou a jinými hodnotami
- pojem český literární underground se ovšem konkretizuje a ustaluje v označení literárních aktivit, které jsou spjaty s jistým časovým obdobím (zvl. s 50. a 70. léty), s jistými místy (hlavně Praha a Mostecko, ale rovněž Brno, Přelouč aj.), s jistými samizdatovými edicemi a také časopisy, ale hlavně s vůdčími osobnostmi