OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Materiální didaktické prostředky:
-pomocí materiálních didaktických prostředků můžeme realizovat jednu ze zásad pedagogického působení, a to zásadu názornosti
-funkce:
-
funkce prezentační – didaktické prostředky se podílejí na prezentaci (výklad, objasňování,.) učiva buď přímo, nebo zprostředkovaně (zvuková nahrávka, grafické znázornění, apod.),
-
funkce stimulační – didaktické prostředky stimulují, podněcují žáka, rozvíjejí jeho myšlení, podporují jeho tvůrčí přístup (řešení problémů, postupy analogie, analýzy a syntézy, apod.),
-
funkce motivační – didaktické prostředky motivují žáka, vyvolávají jeho zájem o předmět, seznamují ho se zajímavostmi daného předmětu.
-typy:
Modely (Figurína pro nácvik péče o pacienta, Nemocniční figurína, Figurína dítěte pro zdravotní sestry, Nemocniční cvičná figurína dítěte)
Obrazy (nástěnné obrazy orgánů a orgánových soustav)
Učebnice, pracovní sešity, odborné časopisy – Sestra, Florence, Diagnóza v ošetřovatelství,..
Kelnarová, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 1. ročník. Praha : Grada, 2009. 244 s. ISBN 978-80-247-2830-8.
Kelnarová, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty – 2. ročník 1. díl. Praha : Grada, 2009. 180 s. ISBN 978-80-247-3106-3.
Kelnarová, J. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické školy – 2. ročník 2. díl. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3106-3.
Slezáková, L. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty I Interna. Praha : Grada, 2006. 196 s. ISBN 978-80-247-1775-3.
Slezáková, L. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty II Pediatrie, chirurgie. Praha : Grada, 2007. 204 s. ISBN 978-80-247-2040-1.
Slezáková, L. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty III Gynekologie a porodnictví, onkologie, psychiatrie. Praha : Grada, 2007. 228 s. ISBN 978-80-247-2270-2.
Slezáková, L. a kol. Ošetřovatelství pro zdravotnické asistenty IV Dermatovenerologie, oftalmologie, ORL, stomatologie. Praha : Grada, 2008. 240 s. ISBN 978-80-247-2506-2.
Didaktická technika (tabule, dataprojektor,..)
Nemateriální didaktické prostředky
Didaktické zásady (níže popsané)
Organizační formy výuky (individuální, hromadná, skupinová,..)
Metody výuky (popsané výše)
Didaktické zásady
= obecné požadavky, které v souladu se základními zákonitostmi výuky a s výchovnými a vzdělávacími cíli určují její charakter
-můžeme říci, že jsou obecnými doporučeními pro učitele, při jejichž respektování může učitel při výuce dosáhnout maximální efektivity a účinnosti
Zásada komplexního rozvoje osobnosti
učitel si má při didaktické analýze učiva uvědomit, jaké možnosti učivo dává pro rozvoj osobnosti žáka v jeho třech základních strukturách – tzn. v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické.
OŠE: učení a podpora empatie, sociálního IQ, komunikační dovednosti, vlastního názoru, rozsahu a hloubky znalostí, šikovnosti, preciznosti plus potřebné rychlosti, atd.