Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • žáci jsou pasivní, učitel vidí skupinu žáků jako jeden celek, učitel musí vynakládat velké úsilí na udržení pozornosti a na motivaci žáků

Individualizovaná výuka

  • požadavky na individualizovanou výuku přicházejí od psychologů a mají své filosofické zdůvodnění.

  • za hlavní příčiny úsilí o individualizovanou výuku lze pokládat snahu respektovat individuální diference mezi žáky a to i téhož věku. Důvodem je požadavek žákovy aktivity – nejcennější a nejtrvalejší jsou totiž poznatky, které žák získal vlastním úsilím a prací, a také jen při práci uvědomělé a chtěné se probouzejí všechny duševní schopnosti jako myšlení, vynalézavost, fantazie.

  • Požadavky na individualizaci výuky podnítili vznik řady nových organizačních forem. Jedním z prvních byl tzv. Daltonský laboratorní plán.

Daltonský plán

  • byl vytvořen v Daltonu v USA mladou učitelkou H. Parkhurstovou.

  • představovala si školu jako laboratoř, kde budou žáci pracovat na různých pokusech, budou experimentovat

  • úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly učivo zahrnuté v učebních osnovách ale! žáci měli velkou svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat.

  • aspekt individualizace byl doplněn sociálním aspektem – velký význam měla součinnost žáků.

  • s poskytnutou svobodou získá žák i značnou zodpovědnost, žáci jsou motivováni a cvičí se jejich vůle, sebeovládání, vytrvalá práce

Projektová výuka

  • začala se rozvíjet na přelomu 19. a 20. století v USA, odezvu ale našla v celém světě. U nás byla na některých školách zaváděna již ve 30. letech 20. století (Například ve Zlíně)

  • jedním ze zakladatelů byl W. H. Killpatrick

  • podstatou výuky je zcela jiné uspořádání učiva – žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout výklad učitele, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Mají s pomocí učitele řešit určitý úkol komplexního charakteru – projekt.

  • Projekty vychází buď z praktických potřeb, nebo je alespoň s praxí úzce spojený

  • Vycházet mohou jak z pedagogické situace tak spontánně ze zájmu žáků

  • předložený úkol musí být pro žáky zajímavý a významný aby jej přijali za svůj a řešili jej se zájmem.

  • z hlediska uspořádání projektu lze rozlišit projekty individuální, skupinové, třídní, školní

  • Realizace projektu musí respektovat čtyři kroky:

  1. Záměr projektu

  • jde vlastně o konkretizaci představy o smyslu, a provedení projektu a stanovení cílů. Při formulaci záměrů je třeba jasně stanovit, o co v projektu půjde

  • téma souvisí s učivem, přesahuje ale do více předmětů

  1. Zpracování plánu

  • úvodní záměry jsou konkretizovány do jednotlivých kroků

  • určí se čas a místo provedení, účast žáků, nutné pomůcky atd. – ze samotné podstaty projektu se na této části již podílejí žáci

  1. Provedení projektu

  • postupuje se dle plánu, ale jsou možné a někdy nutné určité korekce. Učitel by měl být v pozadí a jen v případě nutnosti pomáhat

Témata, do kterých materiál patří