OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
žáci jsou pasivní, učitel vidí skupinu žáků jako jeden celek, učitel musí vynakládat velké úsilí na udržení pozornosti a na motivaci žáků
Individualizovaná výuka
požadavky na individualizovanou výuku přicházejí od psychologů a mají své filosofické zdůvodnění.
za hlavní příčiny úsilí o individualizovanou výuku lze pokládat snahu respektovat individuální diference mezi žáky a to i téhož věku. Důvodem je požadavek žákovy aktivity – nejcennější a nejtrvalejší jsou totiž poznatky, které žák získal vlastním úsilím a prací, a také jen při práci uvědomělé a chtěné se probouzejí všechny duševní schopnosti jako myšlení, vynalézavost, fantazie.
Požadavky na individualizaci výuky podnítili vznik řady nových organizačních forem. Jedním z prvních byl tzv. Daltonský laboratorní plán.
Daltonský plán
-
byl vytvořen v Daltonu v USA mladou učitelkou H. Parkhurstovou.
-
představovala si školu jako laboratoř, kde budou žáci pracovat na různých pokusech, budou experimentovat
-
úkoly byly předem připraveny a zahrnovaly učivo zahrnuté v učebních osnovách ale! žáci měli velkou svobodu v tom, jakým způsobem budou na úkolu pracovat.
-
aspekt individualizace byl doplněn sociálním aspektem – velký význam měla součinnost žáků.
s poskytnutou svobodou získá žák i značnou zodpovědnost, žáci jsou motivováni a cvičí se jejich vůle, sebeovládání, vytrvalá práce
Projektová výuka
začala se rozvíjet na přelomu 19. a 20. století v USA, odezvu ale našla v celém světě. U nás byla na některých školách zaváděna již ve 30. letech 20. století (Například ve Zlíně)
jedním ze zakladatelů byl W. H. Killpatrick
podstatou výuky je zcela jiné uspořádání učiva – žáci nemají tradiční povinnost vyslechnout výklad učitele, zapamatovat si látku a umět ji reprodukovat. Mají s pomocí učitele řešit určitý úkol komplexního charakteru – projekt.
Projekty vychází buď z praktických potřeb, nebo je alespoň s praxí úzce spojený
Vycházet mohou jak z pedagogické situace tak spontánně ze zájmu žáků
předložený úkol musí být pro žáky zajímavý a významný aby jej přijali za svůj a řešili jej se zájmem.
z hlediska uspořádání projektu lze rozlišit projekty individuální, skupinové, třídní, školní
Realizace projektu musí respektovat čtyři kroky:
Záměr projektu
jde vlastně o konkretizaci představy o smyslu, a provedení projektu a stanovení cílů. Při formulaci záměrů je třeba jasně stanovit, o co v projektu půjde
téma souvisí s učivem, přesahuje ale do více předmětů
Zpracování plánu
úvodní záměry jsou konkretizovány do jednotlivých kroků
určí se čas a místo provedení, účast žáků, nutné pomůcky atd. – ze samotné podstaty projektu se na této části již podílejí žáci
Provedení projektu
postupuje se dle plánu, ale jsou možné a někdy nutné určité korekce. Učitel by měl být v pozadí a jen v případě nutnosti pomáhat