OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-není povinností učitele prezentovat veškeré učivo uvedené v učebnici.
METODY NÁZORNĚ-DEMONSTRAČNÍ
-opírají se o přímý názor, často pasivní pozorování jevů
-jsou důležité zejména v počáteční fázi poznání, které začíná prožitkem a vjemem
-Maňák uvádí požadavky na zásady předvádění. Příkladem je:
je třeba si předem naplánovat potřebné materiály, pomůcky a prověřit funkčnost zařízení
složitější předvádění rozdělit na jednodušší prvky
názorniny je třeba předkládat ve vhodnou dobu (ne před začátkem výkladu)
předvádění provádět v tempu, které má být přístupné všem žákům
Pozorování (cílevědomé pozorování předmětů, objektů, jevů, procesů),
Předvádění (předvádění vlastností předmětů, činností, pokusů, modelů),
Demonstrace statických obrazů (obrazy, schémata, grafy, nákresy),
Projekce statická (promítání slajdů) a dynamická (animace, video)
AKTIVIZAČNÍ METODY
Didaktické hry
v posledních letech se více a více uplatňuje.
prostřednictvím her se dají řešit i složité úkoly, hra se stává motivačním činitelem
hra má místo ve všech vyučovacích předmětech.
Situační (případové) metody
podstata je v řešení učební úlohy na základě konfrontace vědomostí, dovedností, názorů a postojů.
žáci se učí nalézt co nejlepší řešení v situacích studijních, pracovních i osobních
Inscenační metody
spočívají v simulaci stanovených situací, kdy řešení se realizuje formou hraní rolí
téma inscenace vyžaduje pochopení podstaty jednotlivými aktéry, dostatečnou motivaci
žákům napomáhá vytvořit si osobní postoje a myšlenky
je třeba zajistit, aby si žáci dobrovolně mohli zvolit roli, ev. od ní odstoupit nebo si ji vyměnit se spolužákem.
Horák uvádí tři stupně inscenace:
Strukturovaná inscenace – účastníci znají jen popis výchozí situace a aktéři rámcovou charakteristiku své role
Nestrukturovaná inscenace – účastníci i aktéři znají pouze popis výchozí situace a inscenace se rozvíjí dle aktérů
Mnohostranná inscenace – všichni účastníci jsou aktéry. Větší skupiny je možné rozdělit na menší skupiny. Každá skupina pak dostane popis výchozí situace.
KOMPLEXNÍ VÝUKOVÉ METODY
Brainstormingové metody
tyto metody spočívají v tom, že po oznámení problému každý z účastníků bezprostředně bez dalších úvah a zábran vysloví svůj nápad na možné řešení problému.
předpokládá určité znalosti a dovednosti k danému tématu, včetně schopnosti kvalifikovaně diskutovat
Prostředky výuky
- předměty a jevy sloužící k dosažení stanovených cílů
-zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu a v úzké souvislosti s vyučovací metodou a organizační formou výuky napomáhají dosažení výchovně vzdělávacích cílů
-didaktické prostředky můžeme rozdělit na materiální a nemateriální