Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

-není povinností učitele prezentovat veškeré učivo uvedené v učebnici.

METODY NÁZORNĚ-DEMONSTRAČNÍ

-opírají se o přímý názor, často pasivní pozorování jevů

-jsou důležité zejména v počáteční fázi poznání, které začíná prožitkem a vjemem

-Maňák uvádí požadavky na zásady předvádění. Příkladem je:

  • je třeba si předem naplánovat potřebné materiály, pomůcky a prověřit funkčnost zařízení

  • složitější předvádění rozdělit na jednodušší prvky

  • názorniny je třeba předkládat ve vhodnou dobu (ne před začátkem výkladu)

  • předvádění provádět v tempu, které má být přístupné všem žákům

  • Pozorování (cílevědomé pozorování předmětů, objektů, jevů, procesů),

  • Předvádění (předvádění vlastností předmětů, činností, pokusů, modelů),

  • Demonstrace statických obrazů (obrazy, schémata, grafy, nákresy),

  • Projekce statická (promítání slajdů) a dynamická (animace, video)

AKTIVIZAČNÍ METODY

Didaktické hry

  • v posledních letech se více a více uplatňuje.

  • prostřednictvím her se dají řešit i složité úkoly, hra se stává motivačním činitelem

  • hra má místo ve všech vyučovacích předmětech.

Situační (případové) metody

  • podstata je v řešení učební úlohy na základě konfrontace vědomostí, dovedností, názorů a postojů.

  • žáci se učí nalézt co nejlepší řešení v situacích studijních, pracovních i osobních

Inscenační metody

  • spočívají v simulaci stanovených situací, kdy řešení se realizuje formou hraní rolí

  • téma inscenace vyžaduje pochopení podstaty jednotlivými aktéry, dostatečnou motivaci

  • žákům napomáhá vytvořit si osobní postoje a myšlenky

  • je třeba zajistit, aby si žáci dobrovolně mohli zvolit roli, ev. od ní odstoupit nebo si ji vyměnit se spolužákem.

  • Horák uvádí tři stupně inscenace:

  1. Strukturovaná inscenace – účastníci znají jen popis výchozí situace a aktéři rámcovou charakteristiku své role

  2. Nestrukturovaná inscenace – účastníci i aktéři znají pouze popis výchozí situace a inscenace se rozvíjí dle aktérů

  3. Mnohostranná inscenace – všichni účastníci jsou aktéry. Větší skupiny je možné rozdělit na menší skupiny. Každá skupina pak dostane popis výchozí situace.

KOMPLEXNÍ VÝUKOVÉ METODY

Brainstormingové metody

  • tyto metody spočívají v tom, že po oznámení problému každý z účastníků bezprostředně bez dalších úvah a zábran vysloví svůj nápad na možné řešení problému.

  • předpokládá určité znalosti a dovednosti k danému tématu, včetně schopnosti kvalifikovaně diskutovat

Prostředky výuky

- předměty a jevy sloužící k dosažení stanovených cílů

-zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu a v úzké souvislosti s vyučovací metodou a organizační formou výuky napomáhají dosažení výchovně vzdělávacích cílů

-didaktické prostředky můžeme rozdělit na materiální a nemateriální

Témata, do kterých materiál patří