OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásada vědeckosti
od učitele se očekává, že po celý život udržuje kontakt s vědeckými disciplínami, které jsou základem jeho vyučovacích předmětů. Znamená to pro něj využívat všech možností k aktualizaci rychle zastarávajících poznatků
druhý pohled se na tuto zásadu dívá jako na schopnost vhodnými metodami vědecké informace předávat, rozvíjet myšlení žáků a vést je k porozumění.
OŠE: nejnovější pomůcky, přístroje, postupy v oboru
Zásada individuálního přístupu k žákům
žáci ač v jedné třídě se shodují jen v několika vnějších znacích, jako je chronologický věk, výška a váha. To jsou znaky, které ale nejsou pro výuku příliš podstatné. Důležitější jsou rozdíly ve zdravotním stavu, v úrovni myšlení, chápání, řeči…
učitel by měl proto individuální zvláštnosti žáků dobře poznat a řídit jejich učení tak, aby každý z nich měl pocit radosti z úspěchu v učební činnosti.
Jak uvádí Obs otázkou ovšem je, nakolik má učitel možnost získání relevantních informací k důkladné znalosti každého jedince, zvlášť pokud vyučuje například 150 žáků, se kterými přichází do kontaktu třeba 2 x týdně.
Zásada spojení teorie s praxí
je žádoucí, aby učitel formuloval výukové cíle nejméně na úrovni jejich aplikace a přesvědčil žáky o smysluplnosti výuky ve škole.
měl by je vést k tomu, hledat si v praxi potřebné informace, zpracovávat je a dokázat je uplatnit
Zásada uvědomělosti a aktivity
Uváděná jako první zásada, požadavek, aby se žáci aktivně účastnili vyučovacího procesu
uvědoměle osvojené poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi
od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky.
pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků, soutěže apod.
OŠE: aktivita, samostatnost a uvědomělost konání ve výuce / na praxi
Zásada názornosti
patří k nejstarším zásadám
je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná.
učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým vnímáním
Podíl jednotlivých analyzátorů na příjmu informací: zrak 80%, sluch 12%, hmat 5%, ostatní smysly 3%.
OŠE: ukážu dokumentaci, léky, pomůcky, přístroj, vedení deníků praxe
Zásada soustavnosti a přiměřenosti
tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti vytržené učivo.
učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu
učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou posloupnost.
OŠE: soustavné zapojování žáka do činnosti, zvyšování nároků / požadavků, od nejjednoduššího k složitějšímu, respekt individuálního přístupu na ve výuce, na praxi