Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zásada vědeckosti

  • od učitele se očekává, že po celý život udržuje kontakt s vědeckými disciplínami, které jsou základem jeho vyučovacích předmětů. Znamená to pro něj využívat všech možností k aktualizaci rychle zastarávajících poznatků

  • druhý pohled se na tuto zásadu dívá jako na schopnost vhodnými metodami vědecké informace předávat, rozvíjet myšlení žáků a vést je k porozumění.

  • OŠE: nejnovější pomůcky, přístroje, postupy v oboru

Zásada individuálního přístupu k žákům

  • žáci ač v jedné třídě se shodují jen v několika vnějších znacích, jako je chronologický věk, výška a váha. To jsou znaky, které ale nejsou pro výuku příliš podstatné. Důležitější jsou rozdíly ve zdravotním stavu, v úrovni myšlení, chápání, řeči…

  • učitel by měl proto individuální zvláštnosti žáků dobře poznat a řídit jejich učení tak, aby každý z nich měl pocit radosti z úspěchu v učební činnosti.

  • Jak uvádí Obs otázkou ovšem je, nakolik má učitel možnost získání relevantních informací k důkladné znalosti každého jedince, zvlášť pokud vyučuje například 150 žáků, se kterými přichází do kontaktu třeba 2 x týdně.

Zásada spojení teorie s praxí

  • je žádoucí, aby učitel formuloval výukové cíle nejméně na úrovni jejich aplikace a přesvědčil žáky o smysluplnosti výuky ve škole.

  • měl by je vést k tomu, hledat si v praxi potřebné informace, zpracovávat je a dokázat je uplatnit

Zásada uvědomělosti a aktivity

  • Uváděná jako první zásada, požadavek, aby se žáci aktivně účastnili vyučovacího procesu

  • uvědoměle osvojené poznatky charakterizuje to, že jsou hluboce uchopené a žák na základě nich dokáže něco udělat, vysvětlit, jinak formulovat nebo je aplikovat v praxi

  • od učitele to vyžaduje jasně formulované cíle v oblasti porozumění a soustavně organizovat formativní hodnocení na základě kritérií dohodnutých s žáky.

  • pro podněcování aktivity využíváme projektové vyučování, samostatnou práci žáků, soutěže apod.

  • OŠE: aktivita, samostatnost a uvědomělost konání ve výuce / na praxi

Zásada názornosti

  • patří k nejstarším zásadám

  • je důležité, aby žák získával své poznatky o světě přímým stykem s věcmi a všemi smysly, neboť smyslová zkušenost je nenahraditelná.

  • učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým vnímáním

  • Podíl jednotlivých analyzátorů na příjmu informací: zrak 80%, sluch 12%, hmat 5%, ostatní smysly 3%.

  • OŠE: ukážu dokumentaci, léky, pomůcky, přístroj, vedení deníků praxe

Zásada soustavnosti a přiměřenosti

  • tato zásada vychází z toho, že poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti vytržené učivo.

  • učivo musí vést od jednoduššího ke složitějšímu, od známého k neznámému, od konkrétního k abstraktnímu

  • učivo by také mělo být přístupné žákům určitého věku, aby poznatky tvořili přijatelnou posloupnost.

  • OŠE: soustavné zapojování žáka do činnosti, zvyšování nároků / požadavků, od nejjednoduššího k složitějšímu, respekt individuálního přístupu na ve výuce, na praxi

Témata, do kterých materiál patří