OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
vytváření dovedností
produkční metody
2. AKTIVIZAČNÍ METODY
2.1 metody diskusní
2.2 metody heuristické, řešení problému
2.3 metody situační
2.4 metody inscenační
2.4 didaktické hry
3. KOMPLEXNÍ VÝUKOVÉ METODY
3.1 Frontální výuka
3.2 skupinová a kooperativní výuka
3.3 partnerská výuka
3.4 individuální, individualizovaná, samostatná výuka
3.5 kritické myšlení = RWCT
3.6 brainstorming
3.7 projektová výuka
3.8 výuka dramatem
3.9 otevřené vyučování
3.10 učení v životních situacích
3.11 TV výuka
3.12 výuka podporovaná PC
Klasifikace dle Maňáka
A. ROZDĚLENÍ DLE PRAMENE POZNÁNÍ A TYPU POZNATKŮ 1. Metody slovní (slovního projevu)a) Monologické metody (vyprávění, vysvětlování, výklad, přednáška)
b) Dialogické metody (rozhovor, dialog, diskuze, beseda, brainstorming)
c) Metody práce s textem (učebnicí, knihou, články, webovými stránkami)
2. Metody názorně demonstrační (názorně demonstrační)a) Pozorování (cílevědomé pozorování předmětů, objektů, jevů, procesů)
b) Předvádění (předvádění vlastností předmětů, činností, pokusů, modelů)
c) Demonstrace statických obrazů (obrazy, schémata, grafy, nákresy)
d) Projekce statická (promítání slajdů) a dynamická (animace, video)
3. Metody praktické (dovednostně praktické)a) Nácvik pohybových a praktických činností (jednoduché manuální činnosti)
b) Laboratorní činnosti studentů (studentské pokusy, laboratorní úlohy)
c) Pracovní činnosti (práce v dílnách, školní praxe, praxe v podnicích)
d) Grafické a výtvarné činnosti (sestrojování grafů, rýsování schémat)
B. ROZDĚLENÍ DLE AKTIVITY A SAMOSTATNOSTI STUDENTŮa) Metody sdělovací (řízení je na učiteli; student je pasivní, resp. aktivně naslouchá)
b) Metody samostatné práce studentů (student pracuje samostatně, aktivita je zcela na něm)
c) Metody badatelské, výzkumné (usměrňování studentovy aktivní činnosti)
C. ROZDĚLENÍ DLE MYŠLENKOVÝCH OPERACÍa) Metody induktivní (k obecnému) a deduktivní (ke zvláštnímu)
b) Metody analytické (k částem) a syntetické (k celku)
c) Metody abstrakce (k podstatě) a konkretizace (k určitosti)
d) Metody generalizace (k obecnému) a determinace (k jedinečnému)
e) Metody synkritické (srovnávání, hledání analogií)
f) Metody genetické (analýza vývoje)
g) Metody dogmatické (sdělení poznatků bez zdůvodňování)
D. ROZDĚLENÍ DLE FÁZÍ VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍHO PROCESUa) Metody motivační a aktivizační (usměrnění zájmu a aktivity studentů)
b) Metody expoziční (výkladová část, podávání učiva)
c) Metody fixační (opakování, procvičování, prohlubování a upevňování učiva)
d) Metody diagnostické a klasifikační (prověření a hodnocení studentských výkonů)
e) Metody aplikační (činnost navozující aplikaci již osvojeného)
E. ROZDĚLENÍ DLE VÝUKOVÝCH FOREM A PROSTŘEDKŮ a) kombinace metod s vyučovacími formami b) kombinace metod s vyučovacími prostředky