OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
vztahu k osobnosti žáka/studenta – individuální, skupinová, hromadná, individualizovaná
-
charakteru výukového prostředí – výuka ve třídě, v odborné učebně, v laboratoři, v dílně, na školním pozemku, vycházka, exkurze, domácí úkoly
-
délky trvání – vyučovací hodina, zkrácená vyučovací hodina, dvouhodinová výuka, vysokoškolská lekce, seminář, speciální kurzy atd.
Formy v teoretické výuce ošetřovatelství
Hromadná – frontální výuka – v teorii asi nejvíce využívaná forma výuky
Individuální forma - lze uplatnit a to pokud je žáka například dlouhodobě nemocný a po nástupu do školy dochází k učiteli na doučování.
Skupinová výuka – rozdělení žáků na exkurzi
Projektová výuka – vyučování formou projektu (například zpracují plakát k určité problematice)
Individuální výuka
je považována za nejstarší organizační formu výuky používanou již ve starověku a středověku
běžně se ale používá i dnes – jedná se o trvalejší kontakt jednoho učitele a jednoho žáka, např.: v umělecké výchově, při tréninku sportovců, výuce cizího jazyka
typické znaky:
žáci jsou zpravidla shromážděni v jedné místnosti, jsou různého věku, úrovně vědomostí, i jejich počet je různý
jeden učitel vyučuje, nebo řídí činnost jednotlivých žáků. Každý pracuje individuálně, nijak navzájem nespolupracují
doba vyučování je volná, není přesně určená v časových jednotkách v průběhu dne ale ani v průběhu roku
rozmístění žáků a věcných prostředků je libovolné a není nijak přesně určeno
-
i při nízké produktivitě práce učitele probíhá proces učení velmi intenzivně (neboť učitel se žákovi může neustále věnovat).
Hromadná a frontální výuka
začala se používat na přelomu 16. a 17. století. S myšlenkou této formy vyučování přišel J. A. Komenský. Již před ním se objevovali snahy o řešení velkého počtu žáků – například Valentin Trotzendorf postupoval tak, že vybral několik nejlepších žáků a ti se stali učitelovi pomocníci.
typické znaky:
skupiny žáků o stejné věkové a mentální úrovni (v praxi školní třídy podle věku)
žáci plní ve stejném čase stejné úkoly, probírají stejné učivo, postupují jednotně stejným způsobem (hromadná výuka)
učitel řídí učební činnost všech žáků na jednou (frontální výuka)
uspořádání učebny vychází ze středověkých tradic (umístění lavic v kostele). Obvykle tři řady stolků a rozmístění žáků je stabilní (zasedací pořádek)
organizační členění vyučovací doby je dnes hodina v délce 45 minut, hodiny na sebe s přestávkami navazují. Organizaci dne určuje rozvrh hodin.
-
práce učitele je produktivní, náklady nejsou velké, lze dosáhnout dobrých výsledků, zejména pokud se jedná o měřitelné úrovně znalostí a dovedností jednotlivých žáků