Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Reproduktivní metoda

  • je metodou organizovaného opakování způsobů činnosti

  • podstata spočívá v tom, že učitel konstruuje systém učebních úloh pro činnost, která je žákům již známá z informačně-receptivní metody. Plnění úloh lze realizovat ústní reprodukcí, opakovacím rozhovorem, čtením map, čtením, psaním atd.

  • je třeba brát při realizaci v úvahu, že nadměrný počet jednotvárných úloh utlumuje u žáků soustředění a omezuje motivaci – tím se snižuje trvalost osvojení.

  • tato metoda povyšuje úroveň osvojení do úrovně porozumění

  • Obě tyto metody zajišťují osvojování hotových poznatků a činností. Jsou nejekonomičtější, nejúčelnější a nejrychleji vedou k cíli. Z tohoto důvodu jsou na ZŠ a SŠ nejfrekventovanější. I když žáka nevedou k tvůrčí činnosti, jsou nezastupitelné.

Metoda problémového výkladu

  • v této metodě učitel vytyčí žákům problém - tzn. takovou učební úlohu, na kterou žáci neznají odpověď a musí se k ní na základě osobních aktivit za pomoci učitele dopracovat.

  • žáci se seznamují s jednotlivými fázemi řešení, zafixovávají si algoritmus postupu:

  1. vyjasnění, v čem problém spočívá – slovní nebo písemná formulace

  2. rozbor problému – hledání i studium dostupných argumentů a informací k řešení

  3. vytyčení možného přístupu řešení – doporučuje se uvažovat více možných řešení

  4. výběr nejpravděpodobnějšího řešení a jeho uskutečňování

  5. ověření realizovaného řešení, jeho potvrzení nebo vyvrácení (a následná modifikace řešení)

Heuristická metoda

  • učitel z okruhu učiva a zkušeností žáků konstruuje učební úlohu tak, aby pro žáka znamenala určitý rozpor, obtíž, aby od nich vyžadovala samostatné řešení.

  • učitel postupně vytyčuje dílčí problémy, formuluje protiklady

  • Obě tyto metody povyšují úroveň osvojení do roviny aplikace jejímž charakteristickým psychickým procesem je řešení různých typů problémových úloh. Vytvářejí předpoklady k osvojování algoritmů.

Výzkumná metoda

  • vyžaduje od žáků samostatné hledání řešení pro celistvý problémový úkol.

  • činnost učitele spočívá ve výběru požadovaných učebních úloh, které by u žáků zajišťovaly komplexní tvořivé aplikace vědomostí i získaných praktických zkušeností a to včetně samostatného výběru algoritmů pro řešení

  • povyšuje úroveň osvojení do úrovně analýzy, primárním výukovým cílem této metody je stav, kdy žáci samostatně řeší stanovené problémové úlohy.

Klasifikace dle Maňáka a Švece

  1. KLASICKÉ VÝUKOVÉ METODY

  1. Metody slovní

    1. vyprávění

    2. vysvětlování

    3. přednáška

    4. práce s textem

    5. rozhovor

  2. Metody názorně demonstrační

    1. předvádění a pozorování

    2. práce s obrazem

    3. instruktáž

  3. metody dovednostně praktické

    1. napodobování

    2. manipulování, laborování, experimentování

Témata, do kterých materiál patří