OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Reproduktivní metoda
-
je metodou organizovaného opakování způsobů činnosti
-
podstata spočívá v tom, že učitel konstruuje systém učebních úloh pro činnost, která je žákům již známá z informačně-receptivní metody. Plnění úloh lze realizovat ústní reprodukcí, opakovacím rozhovorem, čtením map, čtením, psaním atd.
-
je třeba brát při realizaci v úvahu, že nadměrný počet jednotvárných úloh utlumuje u žáků soustředění a omezuje motivaci – tím se snižuje trvalost osvojení.
-
tato metoda povyšuje úroveň osvojení do úrovně porozumění
Obě tyto metody zajišťují osvojování hotových poznatků a činností. Jsou nejekonomičtější, nejúčelnější a nejrychleji vedou k cíli. Z tohoto důvodu jsou na ZŠ a SŠ nejfrekventovanější. I když žáka nevedou k tvůrčí činnosti, jsou nezastupitelné.
Metoda problémového výkladu
v této metodě učitel vytyčí žákům problém - tzn. takovou učební úlohu, na kterou žáci neznají odpověď a musí se k ní na základě osobních aktivit za pomoci učitele dopracovat.
žáci se seznamují s jednotlivými fázemi řešení, zafixovávají si algoritmus postupu:
vyjasnění, v čem problém spočívá – slovní nebo písemná formulace
rozbor problému – hledání i studium dostupných argumentů a informací k řešení
vytyčení možného přístupu řešení – doporučuje se uvažovat více možných řešení
výběr nejpravděpodobnějšího řešení a jeho uskutečňování
ověření realizovaného řešení, jeho potvrzení nebo vyvrácení (a následná modifikace řešení)
Heuristická metoda
učitel z okruhu učiva a zkušeností žáků konstruuje učební úlohu tak, aby pro žáka znamenala určitý rozpor, obtíž, aby od nich vyžadovala samostatné řešení.
učitel postupně vytyčuje dílčí problémy, formuluje protiklady
Obě tyto metody povyšují úroveň osvojení do roviny aplikace jejímž charakteristickým psychickým procesem je řešení různých typů problémových úloh. Vytvářejí předpoklady k osvojování algoritmů.
Výzkumná metoda
vyžaduje od žáků samostatné hledání řešení pro celistvý problémový úkol.
činnost učitele spočívá ve výběru požadovaných učebních úloh, které by u žáků zajišťovaly komplexní tvořivé aplikace vědomostí i získaných praktických zkušeností a to včetně samostatného výběru algoritmů pro řešení
povyšuje úroveň osvojení do úrovně analýzy, primárním výukovým cílem této metody je stav, kdy žáci samostatně řeší stanovené problémové úlohy.
Klasifikace dle Maňáka a Švece
KLASICKÉ VÝUKOVÉ METODY
-
Metody slovní
-
vyprávění
-
vysvětlování
-
přednáška
-
práce s textem
-
rozhovor
-
-
Metody názorně demonstrační
-
předvádění a pozorování
-
práce s obrazem
-
instruktáž
-
-
metody dovednostně praktické
-
napodobování
-
manipulování, laborování, experimentování
-