Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Charakteristika základních (nejpoužívanějších) výukových metod

METODY SLOVNÍ

Slovní metody monologické

  • Vysvětlování – když se učitel nemůže opřít o předchozí zkušenosti žáka. Vyžaduje od učitele postupný, učleněný a výstižný výklad zaměřený na objasňování vztahů a zákonitostí. Počítá s vnitřní aktivitou žáků a očekává od nich vyšší úroveň myšlení.

  • Přednáška – prezentuje poznatky v souvislém, logicky utříděném a jazykově bezchybném projevu. Klasicky má tři části – úvod (seznámení s problémem), výkladová část a závěrečná část (rekapitulace nových myšlenek tématu).

  • Vyprávění – zprostředkovává vědomosti výpravným, citově zabarveným způsobem. Metoda je vhodná zejména pro literární a dějepisné učivo. Ve zvýšené míře předpokládá osobní dispozice učitele.

  • Instruktáž – prezentuje žákům slovní nebo písemnou formou určitý objekt a postupně způsob činnosti s ním, jde o teoretický úvod před praktickou činností.

Slovní metody dialogické

-základním znakem je rozdělení komunikační aktivity mezi učitele a žáky. Jsou příležitostí pro žáky aplikovat, co se naučili, sdělit své názory nebo pocity k danému tématu.

-učí žáky naslouchat druhým, i diametrálně od jejich názorů.

-je třeba pamatovat na faktory, které vystihují podstatu dialogu:

  1. dialog je zaměřen na určitý cíl, k němuž směřuje činnost účastníků

  2. v dialogu dochází k vzájemnému ovlivňování účastníků – nejen jejich znalostí ale i jejich postojů a také schopnost vést dialog (tedy neskákat do řeči, vyslechnout protějšek).

  3. vytvářejí a přetvářejí se vztahy mezi účastníky

  • Rozhovor – základním znakem je střídání otázek a odpovědí všech zúčastněných. Může být realizován v rovině žák – učitel, žáci – učitel nebo jen mezi žáky. Vyžaduje od učitele schopnost formulovat otázky (motivační, fixační, diagnostické). Ty by měli sledovat plnění stanoveného výukového cíle.

  • Diskuze – vzájemná komunikace mezi učitelem a žáky nebo mezi žáky navzájem. Předpokladem je suma vědomostí vztahující se k řešenému problému.

  • Dramatizace – názorné provedení událostí či příběhu děje. Vhodná metoda pro rozvoj kreativity, pro celkové uvolnění žáků a posilování sociálních vazeb ve třídě.

  • Sokratovská metoda – prezentace přesně formulovaných otázek, které žáky vedou k vytváření vlastních, logicky vyvozovaných poznatků.

  • Heuristická metoda – žák je veden učitelovou otázkou k samostatnému řešení problému. Pozoruje objekt, sleduje jeho strukturu, průběhové vlastnosti děje. Od sokratovské metody se liší mnohostrannými činnostmi žáků. Typické otázky: Rozlož, Slož, Jakou má funkci? Porovnej. Jak vznikl?

Metoda práce s učebnicí, knihou

-je důležitá, neboť ovládá-li žák dovednost správně pracovat s textem, zvyšuje se jeho učební aktivita.

Témata, do kterých materiál patří