Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_5

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (57.87 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Vyhodnocení projektu

  • podílí se na něm učitelé i žáci

  • projekt je motivem pro žáky sám o sobě, projekt vychází z logiky životní reality, umožňuje vnitřní diferenciaci a přispívá k individualizaci, má mravní dimenzi – vede k odpovědnosti, vnitřní kázni a toleranci

  • je značně časově náročná na přípravu i provedení, nesleduje systematické vytváření znalostí (což se ukáže ve vědomostních testech např.)

Skupinová a kooperativní výuka

  • skupinová výuka eliminuje nedostatky hromadného frontálního vyučování a to je neschopnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám a zájmům jednotlivých žáků. Také ale umožnuje věnovat zvýšenou pozornost vzájemné komunikaci a kooperaci žáků

  • třída žáků je v této výuce rozděleni do menších skupin, dle různých hledisek – druh činnosti, obtížnost činnosti, zájmu žáků, pracovního tempa atd.

  • skupiny mohou vzniknout i spontánně nebo je vytvoří učitel. O velikost skupiny rozhoduje učitel, již dva žáci tvoří skupinu (tzv. párové učení), skupiny pro skupinové vyučování tvoří 5 – 7 osob

  • ve vyučovací hodině může být skupinová výuka zařazena zejména ve fázi procvičování a upevňování poznatků a dovedností

  • zlepšuje průběh učení, žáci mohou dosáhnout lepších výsledků, rozvíjení komunikace a kooperace mezi žáky

Metody

  • výukové metody = koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených a žáky akceptovatelných výukových cílů

  • proto, aby zvolená výuková metoda byla účinná, je třeba, aby splňovala kritéria, která formuloval Mojžíšek:

  • Je informativně nosná (plnohodnotné a nezkreslené informace)

  • Je formativně účinná (rozvíjí poznávací procesy)

  • Je racionálně a emotivně působivá (strhne žáka)

  • Respektuje systém vědy a poznání

  • je výchovná (rozvíjí morální, pracovní, sociální a estetický profil žáka)

  • Je přirozená (ve svém průběhu i v důsledcích)

  • Je adekvátní žákům

  • Je adekvátní učiteli

  • Je didakticky ekonomická

  • Je hygienická

  • pro učitelskou praxi je vhodná klasifikace podle Lernera, která vychází z charakteru poznávacích činností žáka při osvojování obsahu vzdělávání a ze základní charakteristiky činnosti učitele

  • jsou ale samozřejmě další možné klasifikace, například podle Maňáka a Švece

Klasifikace dle Lernera:

  1. Informačně – receptivní metoda

  2. Reproduktivní metoda

  3. Metoda problémového výkladu

  4. Heuristická metoda

  5. Výzkumná metoda

Informačně – receptivní metoda

  • dosahuje svého cíle předáváním hotových informací žákům a jejich uvědomělým vnímáním a zapamatováním

  • používá se ve výuce všech vyučovacích předmětů na základních a středních školách

  • realizuje se formou:

  • výkladu, vysvětlováním, popisem, ilustrací, pomocí textů učebnice, pomocí pracovních sešitů, učebních pomůcek, demonstračních pokusů, zvukových nahrávek, videa, filmů, diafilmů

Témata, do kterých materiál patří