OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vyhodnocení projektu
podílí se na něm učitelé i žáci
projekt je motivem pro žáky sám o sobě, projekt vychází z logiky životní reality, umožňuje vnitřní diferenciaci a přispívá k individualizaci, má mravní dimenzi – vede k odpovědnosti, vnitřní kázni a toleranci
je značně časově náročná na přípravu i provedení, nesleduje systematické vytváření znalostí (což se ukáže ve vědomostních testech např.)
Skupinová a kooperativní výuka
skupinová výuka eliminuje nedostatky hromadného frontálního vyučování a to je neschopnost přizpůsobit výuku individuálním potřebám a zájmům jednotlivých žáků. Také ale umožnuje věnovat zvýšenou pozornost vzájemné komunikaci a kooperaci žáků
třída žáků je v této výuce rozděleni do menších skupin, dle různých hledisek – druh činnosti, obtížnost činnosti, zájmu žáků, pracovního tempa atd.
skupiny mohou vzniknout i spontánně nebo je vytvoří učitel. O velikost skupiny rozhoduje učitel, již dva žáci tvoří skupinu (tzv. párové učení), skupiny pro skupinové vyučování tvoří 5 – 7 osob
ve vyučovací hodině může být skupinová výuka zařazena zejména ve fázi procvičování a upevňování poznatků a dovedností
zlepšuje průběh učení, žáci mohou dosáhnout lepších výsledků, rozvíjení komunikace a kooperace mezi žáky
Metody
výukové metody = koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených a žáky akceptovatelných výukových cílů
proto, aby zvolená výuková metoda byla účinná, je třeba, aby splňovala kritéria, která formuloval Mojžíšek:
Je informativně nosná (plnohodnotné a nezkreslené informace)
Je formativně účinná (rozvíjí poznávací procesy)
Je racionálně a emotivně působivá (strhne žáka)
Respektuje systém vědy a poznání
je výchovná (rozvíjí morální, pracovní, sociální a estetický profil žáka)
Je přirozená (ve svém průběhu i v důsledcích)
Je adekvátní žákům
Je adekvátní učiteli
Je didakticky ekonomická
Je hygienická
pro učitelskou praxi je vhodná klasifikace podle Lernera, která vychází z charakteru poznávacích činností žáka při osvojování obsahu vzdělávání a ze základní charakteristiky činnosti učitele
jsou ale samozřejmě další možné klasifikace, například podle Maňáka a Švece
Klasifikace dle Lernera:
-
Informačně – receptivní metoda
-
Reproduktivní metoda
-
Metoda problémového výkladu
-
Heuristická metoda
-
Výzkumná metoda
Informačně – receptivní metoda
dosahuje svého cíle předáváním hotových informací žákům a jejich uvědomělým vnímáním a zapamatováním
používá se ve výuce všech vyučovacích předmětů na základních a středních školách
realizuje se formou:
výkladu, vysvětlováním, popisem, ilustrací, pomocí textů učebnice, pomocí pracovních sešitů, učebních pomůcek, demonstračních pokusů, zvukových nahrávek, videa, filmů, diafilmů