OSE_5
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cíle pro odborné středoškolské vzdělávání:
zajištění základů pro celoživotní vzdělávání (motivace, stimulace, rozvoj schopnosti pracovat s informacemi, zvídavost, aktivní účast ve společnosti, hodnotová orientace)
začlenění do společnosti a podpora zaměstnanosti (široký všeobecný a obecně odborný základ vzdělání, klíčové kompetence, cizí jazyky, multikulturní vzdělávání, demokracie, aktivita)
uplatnění všeobecně použitelného tj. klíčové kompetence (schopnosti, dovednosti, postoje, hodnoty a další charakteristiky osobnosti, které umožňují člověku jednat adekvátně a efektivně v různých pracovních a životních situacích)
Cíl vzdělávání v ošetřovatelství:
výchovně vzdělávací cíl: rozdíl mezi současným stavem a požadovaným stavem ve formování osobnosti člověka a je naplňován procesem výchovně – vzdělávacím (tj. vyučováním nebo sebevzděláváním)
obecně je cílem vést žáky/studenty k získá získávání teoretických poznatků a praktických dovedností v péči o zdraví, prevenci poškození zdraví a ošetřování pacientů. Důraz je kladen na vytváření sociálních dovedností a postojů žáků.
tento obecný cíl je třeba konkretizovat na konkrétní cíle například:
znalost teorie ošetřovatelství a ošetřovatelského procesu
osvojení vědomostí a dovedností z ošetřovatelských postupů v péči o pacienty
znalost organizace práce ošetřovatelského týmu a své postavení v něm
schopnost provádět potřebné ošetřovatelské intervence
dodržovat zásady hygieny, antisepse a asepse
pracovat bezpečně a osvojit si bezpečné pracovní postupy
vhodně komunikovat s pacienty, respektoval jejich osobnostní a kulturní specifika
dodržoval práva pacientů
přijímat osobní odpovědnost při poskytování ošetřovatelské péče, dbal na kvalitu své práce
osvojil si zásady týmové práce
výuka ošetřovatelství se podílí na rozvoji všech klíčových kompetencí, zejména pak na rozvoji kompetence řešit problémy, osvojit si metody týmové práce, pracovat s informacemi a odborným textem a kompetence sociálně-komunikativní
cílem je vysvětlit nebo charakterizovat jevy, které jsou předmětem oboru ošetřovatelství
Formy
organizační forma výuky = uspořádání vyučovacího procesu, tedy vytvoření prostředí a organizace činnosti učitele i žáka při vyučování
pro uspořádání výuky jsou z pohledu učitele důležitá dvě hlediska:
„s kým a jak“ pracuje – tedy zda se jedná v krajních případech o výuku individuální nebo hromadnou, do jaké míry se daří výuku vztahovat k jednotlivým žákům čili individualizovat a do jaké míry je podporována spolupráce žáky.
„kde“ výuka probíhá – zda v tradiční učebně, nebo ve specializované učebně, případně v přirozeném prostředí
Klasifikace organizační forem:
klasifikuje je Maňák a to podle: