17.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
− Nonstop pomoc v krizových situacích (pád, nevolnost, slabost, přepadení, strach ze samoty)
− Podle zákona č.108/2006 Sb. o sociálních službách služba tísňové péče obsahuje tyto základní činnosti: - poskytnutí nebo zprostředkování neodkladné pomoci při krizové situaci – sociálně terapeutické činnosti – zprostředkování kontaktu se společenským prostředím – pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
Operátorky – zdravotní sestry zajistí pomoc: - komunikují se seniorem, případně ihned volají pomoc – podle situace kontaktují rodinu, lékaře, záchranku, hasiče nebo policii – předají informace o základním zdravotním stavu (nepřetržitý provoz, preventivní volání každý den, detektor pohybu, ukládání klíčů – do bytu bez zámečníků)
Okruh uživatelů
− senioři
− osoby se zdravotním postižením
− senioři a osoby se zdravotním postižením v nepříznivé životní situaci, ohroženi zdravotními a sociálními riziky
− rodiny seniorů a zdravotně postižených občanů
− osoby pečující o seniory a zdravotně postižené občany
− další subjekty poskytující sociální a zdravotní služby seniorům a zdravotně postiženým občanům
Biopsychosociální problematika nástupu seniorů do ústavní péče. Rizika a negativa ústavní péče v současné době.
Do systému ústavní péče pro seniory řadíme:
− Lůžková oddělení nemocnic
− Geriatrická oddělení nemocnic
− Léčebny dlouhodobě nemocných (LDN)
Domovy pro seniory
− Bývalé „domy s pečovatelskou službou“ (DPS) dnes „domy s byty zvláštního určení s pečovatelskou službou“
− Zařízení komunitní péče
− Geriatrický stacionář
− Hospic
− V ústavní péči existuje mnoho problémů, které jsou i vzájemně propojeny.
− Jedním z nejpalčivějších problémů je zbytečná institucionalizace, kdy seniorům hrozí vytržení z prostředí, na které jsou zvyklí a z toho vyplývá postupně se zhoršující stav a strádání.
− Při příchodu seniora do zařízení probíhá vždy adaptační reakce. Může být dobrá, zhoršená nebo nedostatečná.
− Přijímání nového klienta do domova pro seniory je proces velice rizikový. Ať je již důvod nástupu do domova pro seniory jakýkoliv, měly by být obě strany na tuto situaci dobře připraveny.
− Přechod je snadnější, když jsou zachovány dosavadní sociální vazby, životní styl a kontinuita života starého člověka.
− Lepší zvládnutí adaptace umožní např. větší možnost osobní volby klientů. Tedy možnost vybrat si, kdy se ukládají ke spánku, kdy vstávají, kdy jim bude podávána strava, zda si mohou vybrat z více druhů jídel či nápojů.
− Při nedostatečné adaptaci senior nespolupracuje s personálem, je negativistický, vyhýbá se ostatním obyvatelům, nemá zájem o okolí, je trvale depresivní, apatický, odmítá jídlo.