17.Zdr.pr.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
− Maladaptivní obyvatelé domova pro seniory trpí komplexem osamělosti a opuštěnosti. Jsou přítomny četné somatizující projevy neuroticismu a somatoformních poruch. Typické je zhoršení diabetu, kardiovaskulární a respirační problémy.
− Relokační syndrom je soubor příznaků z maladaptace na přemístění starého člověka z domova do pobytového zařízení včetně takzvaného čekání na volné lůžko
B) PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE VE VÝUCE, FORMY PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACE, INTERAKCE UČITEL-ŽÁK, ŽÁK-ŽÁK, UČITEL-RODIČ. SPECIFIKA KOMUNIKACE.
Pedagogická komunikace
Viz charakteristické znaky:
− 45–60 % času využívá učitel, 10–27 % žáci
− Učitel musí komunikaci přizpůsobit schopnostem a věku
− Komunikace by měla být obousměrná: učitel x žák, jsou i další typy:
• žák x žák (pro některé děti je určující)
• učitel x skupina
• učitel x skupiny
• žák x skupiny
• učitel x žáci
• učitel x učitel
• učitel x rodič
• učitel x veřejnost
Charakteristické znaky pedagogické komunikace
Pedagogická komunikace se uskutečňuje mezi účastníky výuky (učitel + žák)
Pedagogická komunikace je výměnou informací
Pedagogická komunikace slouží k dosažení výchovně vzdělávacích cílů
Informace se v pedagogické komunikaci zprostředkují verbálními i nonverbálními prostředky
Pedagogická komunikace během klasické výuky se řídí určitými pravidly, která odrážejí sociální vztahy mezi učitelem a žákem – učitel určuje, kdo má hovořit, o čem, s kým a jak dlouho, žák může hovořit jen, je-li vyzván
Pedagogická komunikace má své prostorové a časové dimenze (třída, učebna, laboratoř, vyučovací hodina)
Práva učitele v pedagogické komunikaci
- Ve třídě si vzít kdykoliv slovo
- Ve třídě hovořit s kým chce
- Ve třídě hovořit o čem chce, rozhoduje o tématu komunikace
- Ve třídě hovořit, jak dlouho chce
- Ve třídě zvolit si místo z něhož chce hovořit
- Ve třídě hovořit v pozici, kterou považuje za vhodnou
Práva žáka v pedagogické komunikaci
- Jen tehdy, kdy mu učitel udělí slovo
- Jen o tom, co mu bylo určeno
- Jen tak dlouho, jak mu bylo určeno
- Jen v pozici, která mu byla stanovena
Kvalita pedagogické komunikace spočívá především v 5 komunikativních dovednostech:
1. Naslouchání
2. Odrážení (doslovné opakování toho, co řekl žák – ujištění, že jsme žáka správně pochopily)
3. Vyjasňování (např. „znamená to, že si myslíte…?“)
4. Tázání se – má-li být efektivní:
a) Tážeme se otázkami s otevřeným koncem („mohl bys mi říct více?“)
b) Ptáme se jen jednou otázkou
c) Poskytneme žákovi možnost odpovědět na otázku
d) Ověříme si žákovi odpovědi
e) Dáme žákovi oddechový čas
f) Zakončíme v pozitivním tónu
5. Hledání příkladů
Formy komunikace
− Verbální – může být ústní nebo písemná