Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7_Zdravotnicka_prevence

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (51.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Rizikové faktory

  • Kouření

  • Dědičnost – deficience A-1AT

  • Imunitní systém

  • Vnější prostředí

Prevence

  • Nekouřit

Zubní kaz

  • Narušení zubní skloviny, je infekční onemocnění poškozující tkáň zubu

  • Zubní kaz patří u lidí mezi nejčastější onemocnění

Etiologie

  • Špatná ústní hygiena

  • Nevhodné stravování

  • Dědičnost

Patogeneze

  • Vzniká působením bakterií, které pokrývají povrch zubní skloviny

  • Rozkládají sacharidy na organické kyseliny, které odvápňují sklovinu a snižují tvrdost - zub bolí (cítí více chlad, teplo)

  • Bakterie hromadící se v ústech se shlukují a ulpívají na povrchu zubů v podobě lepkavé vrstvy – zubního plaku

  • Rizikovými místy v ústech pro jeho tvorbu jsou zejména praskliny a různé otvory v zubech, prostory mezi zuby, okolí zubních výplní, korunek a můstků

  • Některé druhy bakterií přítomných v plaku přeměňují cukr obsažený v potravinách, které jíme, v agresivní kyseliny narušující zubní sklovinu chránící povrch zubů

  • Poškození se může vyskytnout všude tam, kde je sklovina vystavena působení kyselin včetně nechráněných kořenů zubů při úbytku dásně způsobeném parodontitidou

  • Pokud není včas zahájena léčba kazu, často dochází k závažným komplikacím

  • Zubní kaz začne prorůstat hlouběji do zubu, kde může způsobit bolestivý hnisavý zánět v oblasti kořene

  • Jedinou možností léčby se v takovém případě stává ošetření kořenového kanálku nebo dokonce chirurgický zákrok

Rizikové faktory

  • Špatná hygiena

  • Nadměrný příjem cukrů

  • Věk

  • Těhotenství

Prevence

  • Důsledné a opakované odstraňování zubního plaku pravidelným čištěním zubů správnou technikou nejméně dvakrát denně včetně čištění mezizubních prostorů zubní nití a mezizubními kartáčkem

  • Omezit konzumaci sladkostí obsahujících sacharidy, případně je nahradit sladkostmi bez cukru, kde je cukr nahrazen např. polyoly, které bakterie pokrývající zubní sklovinu neumějí rozkládat

  • Zubní kaz nevyvolává slazení některými přírodními sladidly, např. stévií

  • Vyčistit si po jídle zuby nebo alespoň žvýkat žvýkačky bez cukru

  • Používání past s fluoridy, které posilují zubní sklovinu

  • Pravidelně absolvovat návštěvu zubního lékaře a to alespoň jednou za půl roku

  1. Příprava učitele na vyučovací hodinu, plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Druhy příprav na vyučovací hodinu.

Příprava na výuku

  • Náročná myšlenková činnost, kdy si učitel opakovaně promítá v mysli celou vyučovací jednotku a zároveň provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru

  • Většina učitelů si výsledky této činnosti zaznamenává alespoň stručně, stanovená forma ale není

  • Příprava by měla být reálná

Projektování/plánování výuky má několik kroků

  1. Studium kurikulárních dokumentů

  • Studium učebních osnov

    • Důležité jsou zejména úvodní kapitoly, kde jsou formulovány výukové cíle, jichž mají žáci dosáhnout

    • K těmto cílům by měla výuka neustále směřovat

    • Vedle osnov se důležitými kurikulárními dokumenty stávají také standardy vzdělávání

Témata, do kterých materiál patří