A5......................................................................................zrevidováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
tzv. elegantní jurisprudence:
v porovnání s komentátory jejich díla daleko lepší, souvislý text, uhlazená forma
souvislý text s narativním výkladem
francouzský mrav (mos gallicus):
pracovní metoda i práce právních humanistů = x tradiční bartolismus = italský mrav (mos italicus)
zlatý věk univerzit:
renesance a humanismus
tento směr spojen s akademickým životem
od 13. do 17. stol. platil na pařížské univerzitě zákaz přednášení řp – vznikala tedy soukromá učiliště
zakladatelem školy: Andreas Alciatus, dále např.Guillaume Budaeus
akademické sídlo školy: univerzita v Bourges
představitelé:
většinou kalvinisté – útěk po bartolomějské noci
Hotomanus: Antitribonianus – slavné dílo, protijustinianovské
Dionysius Gothofredus – vydavatel, 1583 vydal poprvé pod názvem Corpus Iuris Civilis justiniánské kodifikace
Jacobus Gothofredus: nepřekonané Komentáře k Theodosiánskému kodexu
Ordonance z Montilsles-Tours r.1454 vydaná Karlem VII.
nařídila sepsání obyčejového práva a vzniklo tak francouzské obecné právo – další vývoj tak na humanismus nenavazoval
právní humanismus v Nizozemí:
škola nizozemské elegantní jurisprudence, střediskem univerzita v Leidenu
spojili právní humanismus i s potřebami praxe – vliv na německou usus modernu
Teoretická a dogmatická stanoviska právního humanismu
není snadné ho v oblasti institucionálního a dogmatického myšlení vyjádřit
vlastnictví:
chápáno nejen jako dominium (panství, mocenský vztah podle Bartolovy definice), ale i libertas (svoboda)
dominium – pojem už používán ve smyslu soukromého individuálního vlastnictví, ne označení středověké vrchnostenské moci
=subjektivní oprávnění
nové pojetí vlastnictví se tak rozchází s představami feudální závislosti
usurární doktrína:
odsuzovali jen úroky, které jsou porušením lásky k bližnímu
Salmasius – holandský právník, proti představě, že lichva je každý úrok, teze – úrok za nájem peněz
podpořili tak státní zákonodárství – pohled na úroky jako na náhradu škody, 5 – 6% legální
ekvita (=vyšší smysl pro spravedlnost, slušnost):
návrat k řecké myšlence, pojmu epieikeia
spravedlnost vychází z přirozené lidské slušnosti x středověk – proti lidské nespravedlnosti staví boží spravedlnost
Druhá scholastika - Španělsko
díla teologů zdrojem nových pohledů na právní vědu a novodobé právo soukromé
od konce 15.stol. druhá vlna scholastického myšlení - univerzita v Salamance
mnich Francisco de Vitoria, Diego de Covarruvias y Leyva („španělský Bartol“)
idea přirozeného práva ius naturale - projev věčného božího řádu (Tomáš Akvinský tím spojil existenci Boha a pozitivní právo) – ovlivnilo i Hugo Grotia
otázky morálky a etického hodnocení
díla probírají instituty celého soudobého práva – směs morálně teologických požadavků a právnického uvažování