A5......................................................................................zrevidováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Církev a římské právo ve středověku
středověká římská říše výrazem středověkého politického univerzalismu – postupně je hlavní v jejích dějinách soupeření mezi císařstvím a papežstvím o nadvládu
na sklonku 12. stol. se v papežském táboře objevuje názor, že římské právo platí, ne však z projevené vůle císařovy, ale proto, že bylo aprobováno církví a potvrzeno papežem
křesťanská církev byla dobře propracovanou organizační soustavou, jejíž právotvorná činnost byla také bohatá – kanonické právo – samostatný právní řád církve
vznik druhé větve středověké právní vědy zaměřené na církevní právo kanonické
církevní soudy :
rozhodovaly velké množství sporů, které měly civilistickou povahu (manželství, dědické spory…), existence privilegia fori – pokud je 1 strana duchovní, přednost má církevní soud
římskokanonický proces:
měl ucelenou soustavu procesních zásad - získal svoji podobu již ve 12. a 13. stol.
vycházel z úřednického kogničního řízení, zakotveného v Justiniánské kodifikaci (nahradil klasický formulový proces, který je u nás vyučován)
Speculum iudiciale
základní dílo středověké procesní literatury, spis Viléma Durantise
měl trvalý vliv zejména na vznik procesu obecného práva
subsidiarita římského práva v poměru k právu kanonickému:
hmotné církevní právo - římské právo bylo uplatňováno tam, kde právo kanonické z nějakých důvodů selhávalo –
soužití církve s římským právem zasahovalo celou Evropu
papež Honorius III. zakázal studovat kněžím římské právo na pařížské univerzitě bullou Super speculam r. 1219
jeho cílem bylo zabránit tomu, aby kněží činní v duchovní správě nezanedbávali svoje povinnosti dlouhodobým pobytem na univerzitě
církevní právní věda:
představitelé církevněprávní vědy pracovali podobnými pracovními metodami jako glosátoři – i přes jasné shody současníci kanonické a římské právo odlišovali
Gratiánův Dekret – první vyvrcholení církevní právní vědy
dualita středověkého práva:
dvojí právní věda a dvojí právo – církevní kanonické a římské nebo také civilní – tato představa obojího práva přežila až do našich dob – akademický titul – JUDr. = doctor iuris utriusque
kanonisté (dekretisté – vědci zabývající se hl. Gratiánovým Dekretem, dekretalisté – hl. papežské dekretály, výnosy) x legisté - světsky orientovaní, justiniánské kodifikace, zákony císařů
chceme-li souhrnně vyjádřit, co právní kulturu obou větví spojovalo, hovoříme o nich jako o učených právech
Škola komentátorů (popř. konsiliátorů)
druhá římskoprávní škola – nazývána též postglosátoři
2 okruhy činnosti – učené komentáře římskoprávních textů + konsilia = dobrá zdání – posudky týkající se právnických problémů
konsiliátoři – označení odvozené od jejich sepětí s praxí
komentátoři – obsah pramenů řp vykládali, komentovali → objevovaly se vytčené teze, které dále rozváděli