A5......................................................................................zrevidováno
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
komentovaný text se neopakuje – jeho znalost se u čtenáře předpokládá
budování vědy opřené o systematické obecné pojmy - vznik monografické literatury - traktáty
více volného prostoru pro uplatnění vlastních myšlenek
Itálie – působila zde reálná moc městských republik, opuštění snů o univerzální říši - větší ohled na reálnou podobu právních vztahů
tzv. syndikátní proces
řp upravovalo řízení, v němž se podesta (úředník, kontrola římských císařů, postupně růst moci měst – zaměstnancem města) konci svého funkčního období vyrovnával s městem, které spravoval – praktické využít jiný právní řád, než ten, na který měl sám podesta vliv – začátek uvádění řp do praxe
ius commune(=obecně platné právo):
v Itálii partikularismus práva → statutární právo městských států – jakmile mezera, vypomůže subsidiárně řp - tzv ius commune
položili tak základ kolizním normám
komentátoři vykládali statutární právo co nejúžeji – řp naopak často na prvním místě
idea obecně platného práva starší (již v okruhu langobardského práva, u glosátorů), komentátoři ji ale geniálně využili, brzy se rozšířila do celé Evropy (kromě Anglie)
obecnoprávní věda:
právní věda, která navázala na dílo komentátorů
komentátoři induktivně odvozovali nové pojmy ze studovaných textů – právní věda se tak stala skutečně pojmovou, dosáhli vysokého společenského postavení,
představitelé:
Cinus z Pistoje
Bartolus – považován za jednoho z největších právníků všech dob, tzv. bartolismus – obecné označení nauky komentátorské školy, legendy o tom, že působil v českém prostředí, Karel IV. mu propůjčil erb s českým lvem,
Baldus – nejbližší žák Bartola, velmi významný
Nauková a teoreticko-dogmatická stanoviska středověkých římskoprávních škol
italští právníci označováni jako civilisté, neboť se nejvíce zabývali právem soukromým
středověké římskoprávní školy jsou zakladatelé novodobé první vědy, zároveň znovuobjevily řp – „římští právníci vytvořili určitý způsob myšlení, středověcí civilisté k tomu přidali obecně pojaté pojmy“
představa, že jedním z hlavních projevů veřejné moci je legislativní činnost
x ve středověku panovník měl zajišťovat mír, aby soudy mohly nalézat právo
od poč. 13.stol. – panovník považován za živoucí ztělesnění zákona na zemi
první zákonodárné akty – Liber augustalis (sicilský zákoník Fridricha II.) či konstituce z Melfi z r.1231, zákoník Siete Partidas z r. 1265 Alfonse X. Kastilského
glosátoři považovali řp za právo obnovené univerzální říše x komentátoři tento univerzalizmus práva popřeli a do popředí postavili právo národní, řp jako ius commune platilo subsidiárně
vlastnictví:
glosátoři vytvořili nauku o děleném vlastnictví - dominium directum – vrchní vlastnictví (věc bezprostředně neužíval) a dominium utile – vlastnictví užitkové (všechny užitky z věci)
komentátoři již ale vlastnické vztahy individualizovali → jediný vlastnický subjekt
římskoprávní školy dospěly k obecnému vystižení vlastnického práva
definice vlastnictví od komentátora Bartola (vychází z římskprávního pojmu dominium, zdůrazňuje ovladatelskou a mocenskou složku):