Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MAKRO-pozn-ÚSTNÍ

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.26 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

pt …cena výrobku či služby ve sledovaném (běžném) období, p0 … v základním období, p0*q0 … fixní váha  
 

CPI je určen váženým aritmetickým průměrem změn cen jednotlivých oddílů, neboli: některé cenové 

změny mohou být výraznější, jiné se nemusí vůbec měnit nebo mohou i klesat. Změny cen výrobků s 
větší váhou mají výraznější dopad na míru inflace.  

Pro rozdíl mezi jednotlivými indexy se používají pojmy procentní a bazický bod (1% bod = 100 

bazických bodů). Bazický bod se užívá hlavně pro finanční trhy (kde kotace IR nebo měn mají velmi 
malé rozdíly).  

Základní nedostatky CPI, které nadhodnocují míru inflace patří:  

Rostoucí kvalita výrobků a služeb – doprovázena vyšší cenou. S růstem příjmů a bohatství roste 

poptávka po kvalitnějších výrobcích a službách, kvalita roste rychleji než jejich cena (hlavně u 
mobilů), CPI ale tyto změny kvality nezachycuje. Růst cen neodráží jen zvýšení ceny a zasahuje také do 
kvality výrobků.  

Substituce výrobků a služeb – dochází-li ke změnám relativních cen (tj. ceny výrobků a služeb rostou 

rychleji než jiné ceny), tak spotřebitelé mohou nahrazovat dražší statky levnějšími. Během 5 let k tomu 
určitě dochází, např. růst elektřiny a plynu vedl k návratu k tuhým palivům a dřevu, vyšší cena vody 
způsobuje omezení spotřeby   

Průměrná míra inflace = procentní změna průměrné cenové hladiny za určité období   

- % změna průměrné cenové hladiny za 12 posledních měsíců proti průměrné cenové hladině předchozích  

12 měsíců (šlo o klouzavé průměry, které vylučují sezónní vlivy v daných měsících) - 

používá se k propočtu průměrných veličin, např. reálných mezd, důchodů  

Meziroční růst spotřebitelských cen (hladina spotřebitelských cen)  

= % změna spotřebitelských cen ke stejnému měsíci předchozího roku  

-  výhoda: srovnává 2 stejné měsíce rozdílných toků a vylučuje sezónní vlivy  

CPI 

t

  =  

Témata, do kterých materiál patří