Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOK_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška

Náprava

- je věcí volby, může se zastavit fáze zhoršování a pokusit se o zlepšení vztahu.

Fáze:

1) Intrapersonální náprava:

- volba suverénní bytosti o nápravu vztahu,

- analýza příčin zhoršení vztahu,

- hledání a zvažování způsobu řešení.

2) Interpersonální náprava:

- prodiskutování problémů ve vztahu,

- možnosti jejich řešení a odstranění.

Ukončení

- přetrhání pout mezi partnery,

Ve vztahu hraje důležitou roli:

- umění řešení konfliktů,

- vyváženost obětí a přínosů.

Zásady pro udržení pozitivních vztahů

1. podpořit druhého, zastat se jej v nepřítomnosti,

2. sdílet pozitivní i negativní informace a pocity,

3. vzájemná důvěra a tolerance,

4. navzájem si pomáhat,

5. notovaní si,

6. usilovat o to, aby se partner cítil dobře v naší přítomnosti.

Pracovní vztahy jsou determinovány

Vytváření a zlepšování vztahů

Při vytváření pozitivního vztahu (pacing) je důležité:

- vzájemné sympatie a porozumění,

- účastníci se cítí v harmonii, mají příjemný pocit,

- při prezentaci svých názorů se vzájemně respektují,

- zdůrazňování rozdílů může soulad narušit,

- při souladu začnou vzájemně napodobňovat svoje chování (zrcadlení).

Metody vytváření vztahů

- nemusí se použít všechny současně,

- potřebná citlivost k míře využití (výsměch nebo ironie).

1. Slovní podpora.

2. Reprodukování, parafrázování.

3. Zrcadlení emocí.

4. Oční kontakt.

5. Zrcadlení postoje, pózy.

6. Sladění dechu.

7. Sladění tempa řeči.

8. Zrcadlení myšlenkového procesu, včetně převahy dominantního smyslového nazírání (notovaní si).

9. Asertivní chování – pro vytváření zdravých vztahů.

11. přednáška

Asertivita

Asertivita je umění

- zdravého sebeprosazování a při respektování zájmů druhých,

- ubránit se manipulaci a otevřeně vyjadřovat svá přání, myšlenky, pocity,

- usilovat o to, co si přejeme, ne jen pasivně čekat,

- respektovat své limity.

Asertivita

A. Salter (40. roky 20. století) – učil své žáky:

- naučit se spontánním reakcím,

- přiměřenému projevu emocí,

- dát najevo své přání a požadavky,

- vyjádřit vlastní stanovisko,

- nebát se oponovat (s použitím argumentů),

- jak prosadit svůj oprávněný požadavek,

- říkat „ne“,

- přijímat a vyrovnat se s kritikou,

- vyrovnat se s vlastními chybami,

- umění požádat druhého o laskavost,

- že kompromis je největším vítězstvím.

Asertivita - optimální stav mezi:

Pasivita – pasivní člověk:

- ustupuje ostatním,

- je nejistý,

- stále se omlouvá, vysvětluje, vciťuje se do přání jiných,

- vyhýbá se výměně názorů,

- stěžuje si na osud,

- obviňuje okolí z agresivity a využívaní,

- je často využíván,

- často si vybije zlost na někom ještě slabším,

- někdy je nadmíru snaživý,

- jindy se vyhýbá sociálním situacím.

- nemluví o svých emocích a přáních (je v „zájmu druhých je potlačovat“),

Témata, do kterých materiál patří