SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Obrana:
- taktiku demaskovat,
- nebo reagovat na zvýšené požadavky revizí vlastních ústupků,
- upozornit na nekorektnost tohoto postupu.
7. NÁHRADA ŠPATNÉHO NÁVRHU JEŠTĚ HORŠÍM
- stažení předchozího návrhu, který se nám zdál nepřijatelný a nahrazení návrhem ještě horším.
Cíl: vyvolat snahu o urychlenou dohodu „dokud jsou ještě podmínky snesitelné“.
Obrana:
- jednoznačné odmítnutí této taktiky a návrat k projednávání původního návrhu.
Nejběžnější strategie vyjednávaní
1. Strategie otevřeného lineárního jednání.
2. Strategie propozice a ústupku.
3. Strategie dvou a více propozic.
4. Strategie negativního vymezení.
5. Strategie kompromisního trojúhelníku.
1. Strategie lineárního jednání.
- Na počátku protistraně předneseme svou dispozici, požadavky a minimální cílový stav vyjednávání z něhož nejsme za žádných okolnosti ochotni ustoupit.
- Efektivně odzbrojuje jakoukoli jinou strategii.
- Může být považována za úskok a jinou strategii – partner si bude ověřovat informace.
Použití:
- extrémně málo času,
- zásadní nepoměr sil,
- nehodí se v některých politických kruzích (demonstrace neochoty dohodnout se)
2. Strategie propozice a ústupku
- jednodušší strategie, často očekávaná v jednotlivých kulturách,
- protistraně nabídneme propozici, která je pro ni sama neakceptovatelná, ale ze které můžeme ustoupit (najednou nebo v krocích),
- nezkušená strana tak ustoupí taky z pozice – výhoda,
- nebo očistění vyjednávání – obě strany užívají této strategie…
3. Strategie dvou a více propozic
- před začátkem vyjednávaní definujeme několik propozic, které předneseme protistraně,
- propozice jsou ve vzájemném vztahu, nebo vždy platí pouze jedna z nich,
- propozice – rámce vyjednávání,
- reakce: výběr jedné / odmítnutí všech / postoj blízký jedné z nich / požadavek někde mezi dvěma propozicemi,
- možná manipulace, pokud jedna propozice je nápadně výhodnější pro nás.
4. Strategie negativního vymezení.
- definujeme, čeho v žádném případě nechceme dosáhnout,
- vše ostatní je předmětem možného kompromisu,
- skutečný minimální cíl si necháváme pro sebe,
- negativní vymezení nastaveno tak, aby nevyautovalo žádnou z protistran.
5. Strategie kompromisního trojúhelníku
- přesvědčení protistrany o tom, že v jednání vedle našich a jejich zájmů existuje ještě třetí zájem,
- slabší no neopominutelný (např. zájem našeho spoludodavatele),
- trik – náš citelný ústupek v zájmu třetí strany (motivace, aby ustoupila taky)
- využití hlavně v politice.
10. přednáška
Aktivní naslouchání, empatie, vytváření vztahů. Aktivní naslouchání, empatie, vytváření vztahů.
Naslouchání
- 90% odborníků považuje naslouchání za nejdůležitější dovednost v oboru obchodu,
- denně slyšíme množství informací, zvuků,