Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOK_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška

1. VYŠŠÍ AUTORITA

2. ZLÝ A HODNÝ

3. SALÁMOVÁ TECHNIKA

4. OSOBNÍ ÚTOK

5. FALEŠNÁ FAKTA

6. ZVYŠOVÁNÍ POŽADAVKŮ

7. NÁHRADA ŠPATNÉHO NÁVRHU JEŠTĚ HORŠÍM

1. VYŠŠÍ AUTORITA

- jedna ze stran odročí dohodu s odkazem na třetí osobu, která na vyjednávání není přítomna (nadřízený, společník, partner).

Cíl: získat čas, snaha zpochybnit již vyjednané podmínky, donutit protipartnera k ústupkům, odklad znamená nové jednání, kde jako základ jsou již smluvené podmínky.

Obrana:

- před jednáním si ověřit kompetence protistrany a snažit se jednat s partnerem, který má příslušné kompetence,

- vyjednat si práva taky zvážit si již dojednané podmínky a svoje ústupky.

2. ZLÝ A HODNÝ

- jednání s dvojicí partnerů, „tvrdý vyjednávač“ působí neústupně a trvá na svých podmínkách,

- jeho společník působí přístupněji (s ním by se dalo dohodnout).

Cíl: vytvořit dojem, že je lepší přistoupit na podmínky „dobrého vyjednávače“, jinak nabízené podmínky - horší.

Obrana:

- stejné argumenty řeknete taky jeho „hodnému společníkovi“ stejně jako byste čelili tomu „tvrdšímu“,

- bez projevů emocí demaskovat taktiku.

3. SALÁMOVÁ TECHNIKA

- pokud z nás druhá strana mámí ústupky postupně po malinkých částích jako když ukrajujete ze salámy vždy jenom kousku.

Cíl: ve chvíli, kdy už máme před sebou vidinu uzavřené dohody, nutit nás k zdánlivě zanedbatelným ústupkům (s kterými lze souhlasit).

Obrana:

- asertivně hájit své zájmy,

- nebo souhlasit s ústupkem a zároveň si okamžitě „salámově ukrojit“, upravit podmínky dohody i na své straně.

4. OSOBNÍ ÚTOK

- k tomu, abychom se necítili dobře je hodně možností (čekání v předpokoji, nepříznivý zasedací pořádek, osobní útoky, verbální agresivita),

- vysloveně nekorektní jednání.

Cíl: vyvést partnera z rovnováhy, získat převahu, zbavit jej koncentrace.

Obrana:

- oplacení útoku nic neřeší, odejít – konec jednání,

- nejlepší využít principů asertivního chování - nenechat se vyvést z míry a dát najevo, že s tímhle trikem u vás nepochodí.

5. FALEŠNÁ FAKTA

- při vyjednávání jsou předkládány falešná fakta, nebo polopravdy,

- riziko, že se necháme oklamat je tím větší, čím menší je kvalifikace v dané oblasti.

Cíl: vnést do vyjednávání faktor, který má ovlivnit naše hodnocení situace.

Obrana:

- nespojovat vyjednávaní s otázkou důvěry či nedůvěry, nemusíte označovat protistranu jako lháře

- položit vhodnou otázku, kterou si tvrzení můžete ověřit,

- je legitimní, když si chcete tvrzení druhé strany ověřit.

6. ZVYŠOVÁNÍ POŽADAVKŮ

- vyjednávající každý svůj ústupek spojuje se zvýšením některého ze svých požadavků,

- případně se může stále vracet k bodu, který jsme pokládali za vyřešený.

Cíl: zmenšit celkový rozsah ústupků. Psychologický efekt – snaha rychle se dohodnout, aby nebylo možné požadavky ještě stupňovat.

Témata, do kterých materiál patří